Cédric 33
COMPLEET VERHAAL
Cédric 33
KLIK
voor andere strips van
Laudec


KLIK
voor andere strips van
Raoul Cauvin
CÉDRIC 33
Zonder Handen!

Laudec + Raoul Cauvin
Dupuis | 48 p. | € 7,50 (SC)
Vertrouwde zekerheid
Sinds begin dit jaar hebben we een paar nieuwe albums uit gagreeksen gelezen die we het bespreken niet waard vonden. Kid Lucky en Titeuf, daar werden we niet vrolijk van. Van Cédric hadden we intussen al enkele albums overgeslagen. Tussen twee treinhaltes door namen we de tijd om het nieuwste album te lezen. Het was een opsteker, maar de vernieuwing ligt in handen van tekenaar Laudec.

De mopjes van de gags en kortverhalen handelen nog steeds om Cédric, een "dom joch" zoals zijn opa hem weleens noemt, die verliefd is op het Chinese klasgenootje Chen, maar die de avances van rivaal Nico pisnijdig moet dulden of integendeel dwarsboomt. Daarnaast is de band met zijn opa een hoofdthema in vele verhalen. Wanneer opa tekst en uitleg geeft bij (domme) vragen van Cédric gaan een lach en een traan dikwijls hand in hand. Het werkt in een overwegend voor de jeugd bedoelde strip en het is Raoul Cauvins trucje om als tachtiger aansluiting te vinden bij zijn jonge lezertjes. Wat Cédric op school beleeft, is ongeveer van alle tijden. We nemen aan dat Cauvin niet aan scholen of speelpleinen hoeft te staan om ravottende kindjes te observeren om grapjes over hen te bedenken. Het kind in hem is nog niet ingedommeld. Haha-grappig zijn de verhaaltjes daarom niet, we lezen Cauvins strips al veel te lang om nog verrast te kunnen worden, maar we houden van de vertrouwde zekerheid waarvoor hij staat. Cédric is trouwens de enige reeks die hij nog verder schrijft nadat hij kapt met De Blauwbloezen, G. Raf Zerk en Vrouwen in 't Wit worden stopgezet en Daniel Kox Agent 212 in realiteit al jaren zelf schrijft. Het is duidelijk dat hij nog niet klaar is met Cédric, die natuurlijk ook wel een goudhaantje blijft.

Laudec heeft inmiddels een kenschetsende tekenstijl die er alleen nog maar beter op is geworden, merkten we. Het lossere stijltje met eigen anatomische regeltjes is verder geëvolueerd naar een verfijnde lijnvoering. Maar het zijn vooral de veel dynamischere bladschikkingen, met vaak niet eens veel prenten per pagina, die ons opvallen. Waar hij kan, vooral als er actie mee gemoeid is (zie pagina 5 of 25), laat hij het niet na om grote prenten te gebruiken. Hij wisselt ook voldoende van camera, nu en dan met buitenzichten met veel zorg voor de decors en natuur terwijl een dialoog verder gaat. Zo blijft het ook boeiend voor de kijkende lezer. Laudec is duidelijk een tekenaar die pure routine wil vermijden.

Vooral in het Frans is het aan de top een concurrentie van jewelste met gagreeksen over schooljongetjes. Cédric blijft hierbij een bravere exponent in het genre, als is hij driftig genoeg om niet met zich te laten sollen.

Cédrics wereldje, een voorstadje dat nog niet wordt herverkaveld met appartementsblokken in elke straat, is een plaats waar het aangenaam en comfortabel toeven is. Ook in Bollie & Billie staat de tijd niet stil. In beide reeksen hebben de kinderen het geluk om tot een zorgeloos middenklassegezin te behoren — moet je Cédrics villa eens zien! Zou er minder te lachen vallen, mochten Bollie en Cédric in een grijs, sociaal woonblok huizen?
DAVID STEENHUYSE --- februari 2020

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: