|
KLIK
voor andere strips van
Baudoin Deville
KLIK
voor andere strips van
Patrick Weber |
|
|
BRUSSEL 43
Baudoin
Deville + Patrick Weber
Anspach | 64 p. | € 14,50 (HC) |
Zwarte
bladzijde |
Kathleen
van Overstraeten is een bezige bij. De stewardess bij onze
intussen teloorgegane nationale trots, Sabena, leidde ons
al doorheen de Wereldtentoonstelling van 1958 en richting
de Congolese onafhankelijkheid van 1960. Maar Kathleen hoeft
zelfs de lucht niet in om ons door de Belgische geschiedenis
te loodsen. Veel vroeger, als kind tijdens de woelige oorlogsjaren,
is ze er getuige van hoe haar vader interesse krijgt in de
Belgische dagbladstrip. Omdat de setting is teruggebracht
naar de oorlogsjaren, is Kathleen nog kind. Ze is geen hoofdpersonage
in haar eigen strip, maar wel een getuige, eentje van de eerste
orde. Ze ziet hoe haar vader gewaagde strippagina's toevertrouwd
krijgt.
Scenarist Patrick Weber (vooral gekend van
zijn werk voor verschillende Jacques Martin-series)
bouwt zijn verhaal als één grote flashback.
Hij laat een volwassen Kathleen graven in haar jeugdherinneringen
en zo ook in het verleden van de Belgische dagbladstrips.
Zo komt het gegeven van verzetspers en gestolen pers bovendrijven.
Ook de link tussen dagblad en strip is een thema, ofte hoe
het ene het andere nodig heeft. In het Brusselse decor toont
Weber de versnippering van het kranten- en tijdschriftenlandschap
waarbinnen ieder blad vecht om een strip als sterkhouder te
strikken. Het gedroomde moment om het dus ook te hebben over
de status en de persoonlijkheden van Hergé
en Edgar P. Jacobs.
Brussel 43 is dus meer dan de andere belevenissen
van Kathleen een medium over het medium. De Klare Lijn-stijl
van Baudouin Deville is daarom nergens méér
op zijn plaats geweest dan hier. Zowel de tijdsgeest als het
thema van dit verhaal vragen specifiek om herkenbare en toegankelijke
stijl.
Omdat Kathleens personage minder direct betrokken is, heeft
dit album een wat andere dynamiek dan Glimlach 58
of Leopoldstad 60. Maar dat is niet onlogisch. Tenslotte
vormen deze Belgische vertellingen eerder een collectie one-shots
dan een reeks. Een collectie die nog niet ten einde is. Een
volgende belevenis voor Kathleen staat op stapel. |
DIEDERIK VAN DE VELDE --- oktober 2020 |
|