|
KLIK
voor andere strips van
Étienne Schréder
KLIK
voor andere strips van
Jean Dufaux |
|
|
DE AVONTUREN VAN BLAKE EN MORTIMER 27
De Schreeuw van de Moloch
Dominique
Cailleaux / Étienne Schréder + Jean Dufaux
Blake en Mortimer | 56 p. | € 10,50 (SC) |
Zoektocht |
Als
we aan Jean Dufaux denken, gaan onze gedachten
vooral uit naar de Romeinse topreeks Murena. Maar
de bekendste reeks waaraan hij heeft meegewerkt, is zonder
twijfel Blake en Mortimer. Inmiddels zijn er meer
albums van deze klassieker verschenen na de dood van schepper
Edgar P. Jacobs dan vóór zijn
overlijden.
Hoewel Dufaux in deze reeks hiervoor slechts één
album op zijn naam heeft staan, vinden we De Septimus-golf
wel een van de meest opvallende. Over het uitgangspunt
heeft hij goed nagedacht, maar qua verhaal vinden we het nog
steeds niet de beste Blake en Mortimer. Dufaux had
het voornemen om zijn volledige verhaal in drie delen te vertellen
met een hoofdrol voor Olrik als de eeuwige en ultieme bad
guy. Door omstandigheden is dat trilogievoornemen herleid
naar een tweeluik. Het idee om de afkomst van Olrik bekend
te maken, heeft hij verder niet uitgewerkt. Hij was overigens
voornemens om Olrik als derde zoon te laten afstammen van
de Britse fascist Oswald Mosley (1896-1980).
Netflix-kijkers zullen Mosley vooral kennen
als personage uit de serie Peaky Blinders. Omdat
andere betrokkenen bij Blake en Mortimer, onder
wie uitgever Yves Schlirf, het doodzonde
zouden vinden om Olrik een verleden te geven en zo zijn mythische
karakter zou verdwijnen, zag Dufaux zich genoodzaakt om 40%
van wat hij had geschreven in de prullenmand te gooien. Als
tegenprestatie sprak hij met alle andere Blake en
Mortimer-scenaristen af om Olriks verleden ook in hun
verhalen uit de weg te gaan. Een ander verhaalidee om sjeik
Abdel Razek naar Londen te laten komen om zijn vloek over
Olrik teniet te doen, schrapte hij ook uit het verhaal.
Bovenstaand zorgt ervoor dat we beter begrijpen waarom het
verhaal in De Schreeuw van de Moloch halverwege een
andere wending neemt. Het lijkt er op dat Dufaux op dat moment
was begonnen met het deels te herschrijven. De zoektocht van
kapitein Blake naar Lady Rowena mist een duidelijk doel en
de confrontatie met haar vader, Alfred Spark, heeft weinig
toegevoegde waarde, behalve dat we weten dat hij lid was van
de groep rond Oswald Mosley en dat er een opdrachtgever was
die belangstelling heeft voor het werk van Septimus.
Interessanter is de ontdekking van professor Mortimer die
wordt uitgenodigd aan boord van een verbouwd onderzoekschip
waar hij wordt geïnformeerd over het ruimteschip dat
Blake heeft vernietigd in De Septimus-golf. Dat blijkt
niet het laatste schip op aarde te zijn. De passagier die
het vervoerde, staat bekend als de Moloch. Zijn bezoek aan
de aarde heeft een bepaald doel en wanneer hij ontsnapt begint
de zoektocht.
Toen we het album uit hadden, waren we positiever gestemd
dan over De Septimus-golf. Nu is het meer een zoektocht
naar een ontsnapt buitenaards wezen en Dufaux maakt er een
leesbaar verhaal van. Toch zouden we het niet erg vinden als
de komende verhalen meer in de klassieke lijn van Blake
en Mortimer liggen. En dat volgende album is terug van
de hand van Jean Van Hamme en gaat over de
laatste Zwaardvis. Tekenaars van dienst zijn het duo Peter
van Dongen en Teun Berserik, die
zeer verdienstelijk werk afleverden met de vorige twee albums...
veel beter dan wat Yves Sente er als scenarist
van bakte
Qua tekeningen levert het duo Christian Cailleaux
en Étienne Schréder degelijk
werk, maar ook op dat gebied zijn we verwend. Met name de
achtergronden ogen nogal weinig uitgewerkt.
Oplettende lezers zullen trouwens ontdekken dat Blake een
whisky drinkt van het merk Kavalan. Dat is een whiskymerk
uit Taiwan dat pas rond 2005 werd gestookt. De destilleerderij
is de best bezochte ter wereld. |
DAI HEINEN --- november 2020 |
|