|
DEEL
1 VAN VIERDELIGE REEKS |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Xavier Dorison |
|
|
DE BEESTENBURCHT 1
Miss Bengalore
Félix
Delep + Xavier Dorison
Casterman | 72 p. | € 8,50 (SC) • € 16,95
(HC) |
Van
bij de keurslager |
"ANIMAL
FARM!", schreeuwt de cover van deze De Beestenburcht,
ook al zit er nu een stier op de troon in plaats van een varken.
"ANIMAL FARM!", roept de flaptekst die
overduidelijk parallellen vertoont met de synopsis van George
Orwells werk uit 1945.
"ANIMAL FARM!", fluistert het voorwoord
van scenarist Xavier Dorison waarin hij niet
onder stoelen of banken steekt dat hij zich voor deze vierdelige
reeks liet inspireren door het origineel.
"ANIMAL FARM! Maar dan op zijn Frans!",
declameren ze in Angoulême en ze nemen het album prompt
op in hun officiële selectie van het stripfestival.
"ANIMAL FARM!", jubelen wij, aangezien
het een werk is dat we verschillende keren verslonden hebben:
in het Engels, in het Nederlands, in stripvorm, als onderdeel
van Fables en als tekenfilm. Zelfs de tv-film uit
1999 — met Kelsey Frasier Grammer
als een van de stemmen — kreeg bij ons een hogere score
dan de lauwe 5,9 die imdb.com eraan toekent.
Voor de niet zo diehardfans onder ons willen we even vermelden
dat Animal Farm een allegorische vertelling is waarbij
Orwell het communisme van Stalin op de korrel
neemt en zo op een satirische wijze komaf maakte met de vermoedens
dat hij zou dwepen met extreem-links. Dorison heeft dus grote
schoenen te vullen en we waren dan ook zeer benieuwd wat hij
nog kon toevoegen aan een novelle die ook na al die jaren
nog steeds de literaire perfectie benadert.
In dit eerste deel lijkt de scenarist op het eerste gezicht
redelijk trouw aan het origineel te blijven. Oké, er
zijn wat personagewissels, de namen zijn veranderd en nu is
het stier Silvio die de lakens uitdeelt in plaats van het
zwijn Napoleon, maar toch: het blijft nog steeds vintage Orwell.
Het grote verschil zit hem dan ook in enkele subtiele passages.
Terwijl bij Orwell de beestenboel linea recta als een troep
lemmingen richting afgrond laveert, maakt Dorison plaats voor
een sprankeltje hoop in zijn versie. De margrietenrevolutie,
de rondreizende rat/potsenmaker die het over een Gandhi-figuur
heeft... Dit alles zorgt ervoor dat de dieren die onderaan
de ladder staan, stilaan de nodige moed vatten om zich niet
meer als een stuk vuil te laten behandelen. Zo mis je weliswaar
voor een deel de donkerte van het oorspronkelijke verhaal,
maar krijg je er gelukkig ook heel wat licht en lucht voor
terug.
De tekeningen van nieuwkomer Félix Delep(elaire)
zijn bovendien ronduit schitterend en gaan dan ook met een
groot deel van onze lauweren lopen. Het lijkt wel of hij de
fauna van een Jean-Claude Servais of René
Hausman door een Disney-mangel haalde
en er tegelijk een kinderboerderij van Michaël
Olbrechts of Frank Pé over
kieperde. Normaal zijn we redelijk zuinig met complimenten,
maar deze jonge tekenaar (bouwjaar 1993) lijkt ons de ideale
wissel op de toekomst als de Duprés,
Bosschaerts of Swolfsen
van deze wereld hun tekenpotlood aan de wilgen hangen.
Casterman gaf dit eerste deel al in een Franstalige
limited edition (nu ja: tienduizend exemplaren is
ook weer niet zó limited) uit als de driedelige
La Gazette du Château. Deze Miss Bengalore
zou je dus met een beetje goeie wil een trade paperback van
drie losse comics kunnen noemen. Hoe je het noemt, zal ons
varkensworst wezen. Orwell verkoos misschien 1984, maar wij
hebben het wel voor 2020. Op stripgebied kan een jaar immers
niet beter starten dan met een topalbum als dit! |
MARIO STABEL --- januari 2020 |
|