Bloedkoninginnen: Tseu-Hi 2
COMPLEET VERHAAL
Bloedkoninginnen: Tseu-Hi 2
KLIK
voor andere strips van
Fabio Mantovani


KLIK
voor andere strips van
Philippe Nihoul
BLOEDKONINGINNEN: TSEU HI - DE DRAKENVROUW 2
Fabio Mantovani + Philippe Nihoul
Daedalus | 56 p. | € 19,95 (HC)
Steekspel voor gevorderden
Twee mensen met gelijkaardige karaktertrekken sloten een pact: de ene een boer, de andere een edele door haar familie uitgespuwd. Beiden zijn ambitieus en zonder scrupules. Door een uitgekookte mix van strategisch inzicht, opportunisme en, jawel, handigheid in de keizerlijke slaapkamer hebben ze zich ze zich opgewerkt in de hiërarchie binnen de verboden stad. Xhingzeng heerst nu als keizerin-weduwe Tseu Hi (Cixi) over China. Li Lieng Ling, het arme boertje van weleer, is als keizerlijke groot-eunuch haar voornaamste raadgever. Hun lot lijkt onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar rond 1860 komt die dynamiek onder druk te staan. Binnenlands verzet noodzaakt keizerin Tseu Hi om buitenlandse hulp en inmenging toe te staan. Bovendien begint Tseu His minderjarige zoon, en erfgenaam van de keizer, zich te roeren. De keizerin-weduwe zal alles op alles moeten zetten als ze haar macht wil behouden. Lukt dat niet, dan zal ze die moeten delen of, erger nog, afstaan.

Mooi aan de collectie Bloedkoninginnen is dat het zowel aandacht heeft voor bekende en minder bekende vorstinnen. Zoals dit tweeluik aantoont, durft de collectie het zelfs aan om de Europese continentgrenzen over te steken. Keizerin Tseu was als regentes van de keizer decennialang heerser over de Qing-dynastie. Onrechtstreeks bewijst dit tweeluik dus dat oosterse rijken dikwijls dezelfde problemen hadden als de Europese, namelijk die van minderjarige heersers, regentschappen en hoftwisten. Menselijk gedrag is overal ter wereld voorspelbaar en vergelijkbaar.

De beide albums van dit tweeluik verschillen inhoudelijk van thema. Het eerste deel gaat over het verwerven van macht, het tweede over het behouden ervan. Zinnenprikkelende beeldspraak heeft grotendeels plaatsgemaakt voor de onverbloemde hardheid van strategische dilemma’s. Scenarist Philippe Nihoul heeft dus ook keuzes moeten maken. In het eerste deel heeft hij behoorlijk wat aandacht voor de karakterontwikkeling en het slaapkamergebeuren. Dit keer, in het slotdeel, verschuift de aandacht naar buitenlandse inmenging en het slagveld. We hebben alle begrip voor deze keuzes. Een andere verhouding of een vermenging van deze twee benaderingen had hoogstwaarschijnlijk een onoverzichtelijk kluwen gegeven.

Grafisch waren we bij deel 1 enorm gecharmeerd door de warme kleurenpracht die tekenaar Fabio Mantovani aan zijn tekeningen meegaf. Die veruiterlijkte echt het historische China. In deel 2 voelt die kleurenverscheidenheid echter allemaal wat te berekend aan. De inkleursoftware lijkt, zo nu en dan, Mantovani te hebben gedicteerd in plaats van omgekeerd. Een van de redenen waarom we nooit onverdeeld fan zullen zijn van volledige computerinkleuring. Geef ons toch maar de persoonlijke touch van een tekenaar die zuiver op zijn eigen aanvoelen vertrouwt.

Tot slot moeten we uitgever Daedalus nog een pluim geven. De eerder haperende vertaling en lettering van het eerste deel is met dit mooi uitgegeven deel volkomen rechtgezet.
DIEDERIK VAN DE VELDE --- oktober 2020

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: