|
ASSHOLES
Bram
Algoed + Micah Stahl
Blloan | 112 p. | € 24,95 (HC) |
Ode
aan de hufter |
Twee
hufters ontmoeten elkaar op de golfbaan. En als we zeggen
hufters, dan bedoelen we húfters. Echte onvervalste
klootzakken. Het type dat achter een tandpastaglimlach, roze
polo en witte shorts schuil gaat. De haren steeds perfect
in model, buitenechtelijke relatie met de secretaresse, meer
geld dan hersencellen. Mannen die hun trui losjes geknoopt
over de schouders leggen. Jakkes.
Die twee hufters ontmoeten elkaar op de golfbaan. Elke hole
die aangedaan wordt, verleent ons wat meer inkijk in hun achtergrond,
hun privéleven, en hun verdorvenheid. Hoe oppervlakkiger
de façade, hoe stinkender het er achter de schermen
aan toe gaat. De stijl past perfect bij de ogenschijnlijk
nette heren. Mooie lijnvoering, doordacht kleurgebruik, een
streling voor het oog. Maar wie het vernis afkrabt ziet de
mens op zijn lelijkst.
En af en toe krijgen beide heren de kans om zich te herpakken,
soms zien we een flard van menselijkheid. Die draaien ze dan
genadeloos de nek om. Het hele boek door balanceren de Vlaamse
tekenaar Bram Algoed en de Amerikaanse scenarist
Micah Stahl op die balans. Schoon versus
degoutant, goed versus kwaad. En nergens wordt het ongeloofwaardig.
Wie twee seconden aandacht besteed heeft aan de schandalen
rond Jeffrey Epstein e tutti quanti weet
dat de werkelijkheid nog veel grimmiger is dan hier voorgesteld.
Er is geen verlossing, geen hoop op verbetering voor beide
rotzakken. Enkel de ballenjongen die hen slaafs moet achterna
hollen op het golfterrein lijkt nog enige menselijkheid te
bezitten.
Een ode aan de lelijkheid van de mens, prachtig in beeld gebracht.
The Wolf of Wall Street is niet dood, hij is nu een strippersonage.
Bonuspunten ook voor de schrandere verhaalopbouw, hole per
hole verdeeld. Hole nummer 9 is onze favoriet. Waarbij men
door niets te tonen, het ergste doet vermoeden. |
WIM DE TROYER --- juni 2020 |
|
|