De Aanslag
COMPLEET VERHAAL
De Aanslag
 
DE AANSLAG
Glen Chapron + Loïc Dauvillier naar de roman van Yasmina Khadra
Microbe (Vizier) | 160 p. | € 24,95 (HC)
De neerwaartse spiraal
Amine Jaafari is een van de meest gewaarde personen in Tel Aviv. Hij is Israëliet én Arabier, maar die moeilijke spreidstand is er enkel voor de buitenwereld. Hij is een bekende topchirurg en verliest zich volledig in zijn werk. Op een dag wordt de stad opgeschrikt door een zelfmoordaanslag. Ondanks het huzarenwerk van Amine en zijn team vallen er uiteindelijk negentien doden. De stad is in shock. Doodop en gebroken keert hij 's nachts terug naar huis. Enkele uren later wordt hij door de politie opgebeld. Hij moet een slachtoffer komen identificeren. Het is zijn vrouw Sihem... en zij zou de bommendraagster geweest zijn. Amines wereld stort in. Compleet overstuur probeert de arts de puzzelstukjes in elkaar te laten passen en zo zijn vrouw te begrijpen. Zijn zoektocht brengt hem naar een spiraal van haat en absurdisme die zichzelf tot in den treure blijft versterken.

De Aanslag is de verstripping van de wereldwijd uitgegeven en bekroonde roman van Yasmina Khadra. Alleen al in Frankrijk werden er meer dan 600.000 exemplaren van verkocht. Niet dat je het boek moet kennen, want scenarist Loïc Dauvillier geeft ons nergens het gevoel dat we een verstript boek zaten te lezen. Hij benadert het onderwerp als een echte stripmaker. Er zijn geen vertragende gedachtenwolkjes of beschrijvingen, enkel straffe dialogen en veel tekstloze prenten. En deze laatste zijn nodig, want de ene dialoog na de andere komt keihard binnen. Zonder dat tekenaar Glen Chapron ons overdondert met grafische kunstgrepen, is dit daardoor een strip geworden waar we muisstil van werden.

Als je De Aanslag leest, weet je onmiddellijk waarom het zo moeilijk is om de Israëlisch-Palestijnse kwestie op te lossen. Vanuit onze luie zetel kunnen we wel orakelen dat iedere Jood in Palestina een beetje een Arabier is en elke Arabier in Israël wel ergens Jood is, maar de realiteit is veel complexer. Gevoed door elk hun interpretatie van dezelfde profeten en een escalatie van haat, ellende en wraakacties, is het er een kruitvat zonder weerga. Het straffe is dat de auteurs nergens partij kiezen. Op de eerste pagina's veroordeel je terecht de aanslag, maar de auteurs omzwachtelen de dodelijke feiten met telkens nieuwe Joodse en Arabische interpretatielaagjes. Ze doen dit allesbehalve moraliserend, maar door kleine gebaren, stuurse blikken en geloofwaardige dialogen. Het resultaat is een kluwen waar je nog steeds de aanslag veroordeelt vanuit je eigen culturele achtergrond, maar je het zelf zo goed niet meer weet of dit wel juist is. Zelden werd complexheid zo frappant weergegeven. We oordelen volop maar we weten eigenlijk niets. De grootste mokerslag zagen we pas op het einde. Het boek is van 2005, en de Franse stripversie van 2012. We zijn dik vijftien jaar verder, en de vrede is er verder dan ooit. Pijnlijker kan het niet worden.

De Aanslag zou verplichte leerstof moeten zijn voor elke diplomaat, internettrol of stripliefhebber. Een bom.
WOUTER PORTEMAN --- november 2020