|
ZWERVELING
Peter
Van den Ende
Querido | 96 p. | € 22,50 (HC) |
Imposant
stripdebuut |
Ofschoon
Peter Van den Ende al vierendertig jaar op
deze aardkloot rondloopt en zich af en toe eens onder de zeespiegel
waagt, komt hij voor ons echt uit het niets. Zwerveling
is zijn op alle gebieden imposante stripdebuut.
Het uitgangspunt is eigenlijk heel simpel: aan boord van een
schip wordt een papieren bootje te water gelaten. We volgen
dat bootje doorheen de pagina's over de zeven wereldzeeën
— het precieze traject kan je op het laatste schutblad
raadplegen. Het bootje komt in vreemde werelden terecht, we
krijgen fantastische beelden van immense onderwaterzichten
te zien en talloze vissen, visachtige mensen, mensachtige
vissen en zeemonsters omgeven, begeleiden of belagen het bootje.
Onverdroten vaart het bootje voort tot zijn einddoel.
Peter Van den Ende was twee jaar lang een natuurgids op de
Kaaimaneilanden. Dat kennen wij als een belastingparadijs,
hij kent het als een oord waar hij verliefd werd op de mangrovebossen
en koraalriffen. Zijn tekstloze reisverhaal kan je op verschillende
manieren interpreteren, zo lowbrow of hoogdravend
als je zelf wil, naar eigen vermogen. Op gelijk welke manier
fascineert het. De droomachtige, paginagrote prenten nodigen
je sowieso uit om mee te reizen en je te verwonderen.
Wij vielen vooral voor de uitvoering. In de jaren 1970 en
1980 inktte André Franquin zwarte
achtergronden vol met een fijn pennetje in plaats van met
dikke penseelvegen voor zijn gags van Zwartkijken.
Dat monnikenwerk had voor hem een therapeutische waarde om
zijn regelmatig opduikende depressies en demonen te verdrijven.
Franquin was ook een grote fan van Gustave Doré
(1832-1883), een meesterlijke gravurekunstenaar. Ook Van den
Ende liet zich inspireren op de oude negentiende-eeuwse gravurekunst.
Zijn tekeningen zien er maniakaal uit met de duizenden streepjes
die hij heeft gezet. In puur zwart-wit schept hij licht en
duisternis, vormen en dynamiek, complete werelden. De werkelijke
pracht daarvan, die ontzaglijke detaillering, kunnen we digitaal
niet tonen. Dit moet je echt op papier zien, en als je het
geluk hebt als originele plaat.
Fijn licht schemert regelmatig door de duisternis in Zwerveling.
Niet eens ver aan de einder gloort een beloftevolle toekomst
voor dit wonderbaarlijke talent. |
DAVID STEENHUYSE --- oktober 2019 |
|
|