|
KLIK
voor andere strips van
Fanny Montgermont |
|
|
ZIJ
Een Engel in het Verzet
Fanny
Montgermont
Dark Dragon Books | 96 p. | € 24,95 (HC) |
Een
mooi begin |
Mei
1944. Boven het Bretoense Rennes worden de laatste bommen
gedropt. Verschillende huizen zijn volledig vernield. Philippe
helpt mee om slachtoffers vanonder het puin te halen. Het
is een catastrofe. Plots merkt hij een meisje op bovenop een
ingestort huis. Ze straalt in haar smetteloos wit kleedje.
Bovendien heeft ze blond golvend haar en een onschuldig engelengezichtje.
Philippe gaat naar haar toe en vraagt wat ze aan het doen
is. Breedlachend zegt het meisje dat ze op zoek is naar haar
vleugels. Deze zouden tussen het puin moeten liggen. Ze moet
ze absoluut terugvinden, want zonder haar vleugels kan ze
niet doen alsof ze een engel is. Philippe denkt dat ze een
zottin is die ontsnapt is uit de psychiatrische instelling
waar zijn moeder werkt. Plots ziet ze een veer liggen. Een
mooi begin. Ze is gek.'s Avonds gaat Philippe samen met de
andere verzetslui wat verborgen munitie ophalen, maar ze zijn
verraden. Hij ziet nog net hoe zijn maat Paul gearresteerd
wordt door de Duitsers. Een meisje met zelfgemaakte vleugels
op haar rug probeert een Duitse soldaat het schieten te beletten.
Daar is die knappe zottin weer.
In 2008 tekende Fanny Montgermont op scenario
van Alcante voor een van de tederste Vrije
Vlucht-albums. Een Paar Dagen Samen werd terecht
overladen met superlatieven, maar ook Montgermont moest debuteren
en dat deed ze vijf jaar eerder met het tweeluik Zij.
Vandaag ligt het diptiek onverwachts als een forse integrale
in onze stripspeciaalzaak. Zij was een sterk debuut
dat terecht beloond werd in Angoulême als ontdekking
van het jaar.
Net zoals de Gibrats Het Uitstel en
Elke Raaf Pikt is de oorlog hier een alibi om de
breekbare personages te laten schitteren. Haat en geweld worden
naar de achtergrond verdrongen door een wat surrealistisch
liefdesverhaal. Het geheel is bij momenten wat onevenwichtig
en te ambitieus, maar uiteindelijk valt de Bretoense wel op
haar pootjes. Montgermont verrast ons vooral met een poëtische,
heldere tekenstijl vol heldere kleurtjes die je lostrekken
van de smerige oorlog. Dit hemelse pallet past wonderwel bij
het fragiele verhaal.
In het tweede deel dat hier wat verwarrend zonder boe of ba
aansluit op het vorige, verandert de toon van het verhaal.
Het wordt allemaal tastbaarder, aardser en minder mysterieus.
De tekenstijl is al wat meer geëvolueerd richting het
fijne van Een Paar Dagen Samen. Je moet toen geen
helderziende geweest zijn om te merken dat deze tekenares
veel in haar mars had.
Hopelijk wordt Zij massaal opgepikt waardoor er misschien
een kans bestaat dat haar recente en super onthaalde strip
Bleu Pétrole, over de beruchte Bretoense milieuramp
met de olietanker Amoco Cadiz, ook vertaald raakt. Maar laat
ons eerst genieten van Zij.
Zij is het uitermate geslaagd debuut van de onderschatte
tekenares Fanny Montgermont. Te ontdekken. |
DIEDERIK VAN DE VELDE --- februari 2019 |
|