|
KLIK
voor andere strips van
Wauter Mannaert |
|
|
YASMINA & DE AARDAPPELETERS
Wauter
Mannaert
Dargaud | 144 p. | € 19,95 (HC/VL) • € 20,50
(HC/NL) |
Terechte
werkbeurs |
Er
zijn van die dagen (helaas veel te weinig) waarop we kunnen
vaststellen dat ons belastinggeld nuttig gebruikt wordt. Achterin
het album kunnen we immers lezen dat de auteur een werkbeurs
ontving van het Vlaams Fonds voor de Letteren.
Volkomen terecht! Na zijn vorige gewaardeerde graphic novels
El Mesías en Weegee laat Wauter
Mannaert ons ditmaal binnen in het leven van Yasmina,
een opgewekte jongedame die, naast de school, een missie heeft
om haar vader Omran dagelijks een groentefeestmaaltijd voor
te schotelen en zijn lunchbox om te toveren in eetbare schilderijtjes.
Daar slaagt ze in dankzij de gratis bevoorrading door Cyriel
en Marco, volkstuiniers met diametraal tegenovergestelde opvattingen.
Puur natuur versus gecontroleerde groei, maar beiden met een
hart voor groenten en dan ook ontroostbaar als hun tuintje
ingepalmd wordt door de meedogenloze industriële patattenboer
Tom De Perre. Door gebruik te maken van een uitvinding van
wetenschapster en bovenbuur Amaryllis Belladonna (wat een
naam!) slaagt hij er immers in om zijn verslavend product
massaal te verkopen en de hond in de mens boven te halen.
Als ook haar vader slachtoffer wordt van deze praktijken is
de maat vol voor Yasmina. Met Cyriel, Marco, Amaryllis en
haar vader trekt ze ten strijde tegen deze gifmenger.
Het rechttoe rechtaan verhaal, met de duidelijk ecologische
boodschap dat we ons best zo ver mogelijk houden van welke
genetische manipulatie dan ook, wordt schitterend in beeld
gebracht. Het begint al met de cover waar we de subtiele verwijzing
naar het gekende plastic frietvorkje wel kunnen smaken. Daarna
krijgen we de ene sterke scène na de andere: de filmische
intro waarin de camera inzoomt en het geluid sterker wordt,
de geurwandeling van papa Omran in het huis, de doorsnee dag
van Yasmina, enzovoort. Scènes met stillevens (het
laboratorium van Belladonna, het huis van Yasmina, de volkstuintjes
vanuit de lucht, de aardappelsorteermachine,...) zorgen voor
amusant oogplezier.
Een grote glimlach sierde onze smoel zowel bij het Exsloverusmomentje
van het konijn en Omran (zie de soep van Asterix in De
Lauwerkrans van Caesar) als bij de ongetwijfeld best
in beeld gebrachte productverslaving bij de grote massa na
de Zugolcampagne uit het Robbedoes-album De Schaduw
van Z.
Top-10 van 2019 ? Nog een beetje vroeg, maar we hebben ons
geweldig geamuseerd met Yasmina. We weten alvast wie er terug
een werkbeurs mag krijgen. En nu naar de frietboer. Fingerlings! |
JOHAN DECLOEDT --- januari 2019 |
|