Yasmina & de Aardappeleters
COMPLEET VERHAAL
Yasmina & de Aardappeleters
KLIK
voor andere strips van
Wauter Mannaert
YASMINA & DE AARDAPPELETERS
Wauter Mannaert
Dargaud | 144 p. | € 19,95 (HC/VL) • € 20,50 (HC/NL)
Terechte werkbeurs
Er zijn van die dagen (helaas veel te weinig) waarop we kunnen vaststellen dat ons belastinggeld nuttig gebruikt wordt. Achterin het album kunnen we immers lezen dat de auteur een werkbeurs ontving van het Vlaams Fonds voor de Letteren. Volkomen terecht! Na zijn vorige gewaardeerde graphic novels El Mesías en Weegee laat Wauter Mannaert ons ditmaal binnen in het leven van Yasmina, een opgewekte jongedame die, naast de school, een missie heeft om haar vader Omran dagelijks een groentefeestmaaltijd voor te schotelen en zijn lunchbox om te toveren in eetbare schilderijtjes. Daar slaagt ze in dankzij de gratis bevoorrading door Cyriel en Marco, volkstuiniers met diametraal tegenovergestelde opvattingen. Puur natuur versus gecontroleerde groei, maar beiden met een hart voor groenten en dan ook ontroostbaar als hun tuintje ingepalmd wordt door de meedogenloze industriële patattenboer Tom De Perre. Door gebruik te maken van een uitvinding van wetenschapster en bovenbuur Amaryllis Belladonna (wat een naam!) slaagt hij er immers in om zijn verslavend product massaal te verkopen en de hond in de mens boven te halen. Als ook haar vader slachtoffer wordt van deze praktijken is de maat vol voor Yasmina. Met Cyriel, Marco, Amaryllis en haar vader trekt ze ten strijde tegen deze gifmenger.

Het rechttoe rechtaan verhaal, met de duidelijk ecologische boodschap dat we ons best zo ver mogelijk houden van welke genetische manipulatie dan ook, wordt schitterend in beeld gebracht. Het begint al met de cover waar we de subtiele verwijzing naar het gekende plastic frietvorkje wel kunnen smaken. Daarna krijgen we de ene sterke scène na de andere: de filmische intro waarin de camera inzoomt en het geluid sterker wordt, de geurwandeling van papa Omran in het huis, de doorsnee dag van Yasmina, enzovoort. Scènes met stillevens (het laboratorium van Belladonna, het huis van Yasmina, de volkstuintjes vanuit de lucht, de aardappelsorteermachine,...) zorgen voor amusant oogplezier.

Een grote glimlach sierde onze smoel zowel bij het Exsloverusmomentje van het konijn en Omran (zie de soep van Asterix in De Lauwerkrans van Caesar) als bij de ongetwijfeld best in beeld gebrachte productverslaving bij de grote massa na de Zugolcampagne uit het Robbedoes-album De Schaduw van Z.

Top-10 van 2019 ? Nog een beetje vroeg, maar we hebben ons geweldig geamuseerd met Yasmina. We weten alvast wie er terug een werkbeurs mag krijgen. En nu naar de frietboer. Fingerlings!
JOHAN DECLOEDT --- januari 2019