|
WETEN HOE DE WERELD KLINKT
Giacomo
Bevilacqua
Scratch Books | 192 p. | € 29,90 (HC) |
Twee maanden zwijgen |
Voor
een artikel voor een internetmagazine, dat snel uit zijn voegen barstte en zelfs
een papieren versie kreeg, waagt redacteur Sam zich aan een
experiment. Hij reist naar New York, waar hij zijn jeugd doorbracht,
en zal daar twee hele maanden lang geen enkel woord uitspreken en met geen enkel menselijk wezen praten.
De enige toegelaten vorm van communicatie verloopt via zijn hoofdredacteur
die hij enkel via Messenger op de hoogte houdt. Met allerlei
trucjes, door zich te verstoppen achter zijn fototoestel en
zich aan vaste gewoontes te houden om het verrassingselement
uit te schakelen, kan hij vrijwel moeiteloos zijn door liefdesverdriet
aangespoorde vlucht uit de realiteit aanhouden. Maar nadat
hij op een hele reeks foto's in zwart-wit hetzelfde meisje
in kleur ontdekt, verandert alles. Er treedt een stoorelement
op. Sam zal keuzes moeten maken...
Sams experiment, met een bijkomende zoektocht naar de onverschilligheid,
leek ons aanvankelijk een verwaande, egoïstische beslissing.
Eigenlijk speelt hij tegenover de lezer vals, want we zijn
deelgenoot van zijn gedachten in plaats van een toeschouwer
die wil weten of hij in zijn opzet zal slagen. Gaandeweg besef
je meer en meer dat het niet om dat gouden idee van een pientere
journalist gaat, maar om wendingen in het leven die je niet
zomaar kan ontlopen of beheersen. Dat beschrijft Sam zelf
met zijn theorie over de elleboogstoot. Het verhaal neemt
een ietwat bovennatuurlijke wending waarvoor je je geest zal
moeten verruimen, maar het helpt je wel om het verhaal mee
in schoonheid te eindigen.
Weten Hoe de Wereld Klinkt heeft een hoog Bastien
Vivès-gehalte, zonder de perversiteiten waar
Vivès zich de laatste tijd schaamtelozer aan vergrijpt.
De Italiaanse auteur Giacomo Bevilacqua bedient
zich van gelijkaardige technieken en tactieken qua observatie
van de mensen om zich heen. Hij etaleert wel nadrukkelijkere
emoties, maar dat kan ook niet anders, Vivès tekent
namelijk amper uitgewerkte gezichten en laat de lezer zelf
de emoties van zijn personages invullen.
Bevilacqua liet zich in 2017 danig opmerken met Weten
Hoe de Wereld Klinkt dat toen in het Italiaans, Frans
en Engels verscheen. Forbes rangschikte het bij de
tien beste graphic novels die dat jaar in de Verenigde Staten
uitkwamen. Nu ook in het Nederlands. En dat het inderdaad
een goede titel is, houden we geen twee maanden voor onszelf. |
DAVID STEENHUYSE --- september 2019 |
|
|