|
DE WALVIS
Hanne
Dewachter + Frederik Hautain
Oogachtend | 80 p. | € 24,99 (HC) |
Twintig
jaar geleden |
We
zijn op de redactie steeds op zoek naar jong talent, want
iedereen kent de gevestigde waarden toch al. Het is voor ons
af en toe een waar genoegen om een jonge tekenaar of scenarist
te ontdekken bij het begin van hun carrière, al was
het maar om pedant op stripbeurzen andere liefhebbers kleinerend
toe te spreken met boutades als "Ik vond ze twintig jaar
geleden al heel goed". En ook omdat het gewoonweg zo
razend spannend en interessant is. Wat gaat hij/zij doen,
wat hebben ze in hun mars? Blijf je erin geloven als het eens
tegenvalt? Het is een beetje zoals supporteren voor een voetballer
en zeggen dat hij je al is opgevallen bij de preminiemen.
Je koopt er niets mee, maar ondertussen heb je mentaal weeral
een pluim op je hoed gestoken.
Een van de talenten die we al even volgen is Hanne
Dewachter. Je kent haar misschien door haar webcomic
dorktoescomic.com.
Ze viel ons op door haar brutale eerlijkheid, haar enorme
anatomische kennis (check die schetsen!), en haar kennis van
opbouw en spanningsbogen. We interviewden
haar al eens, en stiekem brachten we in gedachten al een oormerk
aan bij de fiche "Dewachter, Hanne" zijnde "zou
weleens potten kunnen breken".
Frederik Hautain was dan weer de blinde vlek.
Bijna vijftien jaar aan het roer van de comicnieuwswebsite
Broken
Frontier, dat is niet niks. En toch kenden we hem
niet. Al mogen we te onzer verdediging aanbrengen dat we vooral
in Europese strips en beeldverhalen geïnteresseerd zijn
en Broken Frontier zich vooral op comics richt. We
pikken weleens een Mignola mee, maar er is
gewoon te veel om álles te volgen. Sorry, Frederik.
Sorry. En nu is er De Walvis. De eerste samenwerking
van de twee.
Egbert wordt veertig jaar en heeft dé kans op de liefde
gemist. Of dat denkt hij toch. Hij voelt zich eenzaam en ziet
zich veroordeeld tot een leven alleen zijn en smachten naar
een vrouw die hem toch niet ziet staan. Het verhaal begint
vrij rechttoe rechtaan, maar gaat dan plots de magisch-realistische
toer op. Plots ziet Egbert een walvis door de lucht vliegen.
Nu zou hij dat kunnen afdoen als een hallucinatie, maar dan
blijkt plots het geraamte van een walvis verdwenen uit het
natuurhistorisch museum. En dan begint het verhaal op volle
toeren te draaien...
Wie een verhaal verwacht waar alles mooi in een pakje afgeleverd
wordt op het einde: gelieve zich te onthouden. Je zal zélf
je gevolgtrekkingen moeten maken, je zal zelf wat moeten meewerken.
We kunnen hier kort en duidelijk over zijn: De Walvis
is een prima strip. Alles werkt, alles staat op zijn plaats.
Dewachter houdt zich duidelijk in, en houdt zich (misschien
wat onterecht) aan wat klassiek als een strip wordt aanzien.
De grafische experimenten van haar webcomic laat ze nu achterwege.
Voor een eerste kennismaking met haar werk, met een grotere
doelgroep in het achterhoofd, is dat zeker te rechtvaardigen,
al willen we haar hier ook aanmoedigen om grafisch zich vooral
niet in te houden. Less is more, dat kan allemaal
wel zijn, maar je vraagt Jimi Hendrix ook
niet om akoestisch te spelen.
Als we echt met het slagersmes van de verjaardagstaart op
de keel worden gedrukt en verplicht worden iets negatiefs
te zeggen: het citaat van Live
op de eerste pagina. Twintig jaar geleden vonden we dat al
de slechtste band aller tijden. |
WIM DE TROYER --- februari 2019 |
|
|