|
DE VROUWEN VAN LIAN ONG
Lian
Ong
Sherpa | 144 p. | € 35,00 (HC met dubbelgevouwen prent) |
Lijvenspel |
In
tijden van integraal plezier komt steeds meer werk van eigen
bodem uit de Lage Landen terug naar boven. Sherpa
presenteert in een alweer bloedmooie uitgave op groot formaat
het werk van Lian Ong die vooral met het
tweeluik Horizon furore maakte en daamee zelfs een
mooie plaats behaalde in onze Kanjers
van Oranje.
Debuteren deed ze met de striproman Stuifmeel hoewel
ze daarvóór al wel wat feminististische strips
in allerlei vrouwenblaadjes (onder meer een seksblad voor
vrouwen) heeft gepubliceerd. Stuifmeel verscheen
eerst in het stripmaandblad Wordt Vervolgd van Casterman.
Daarin stonden wonderbaarlijke stripromans als De Chninkel,
De Dorpsgek van Schoonvergeten, Het Besloten
Land, de reeksen De Gezellen van de Schemering,
Inspecteur Canardo, De Duistere Steden en
ander fraais van Jacques Tardi, Hugo
Pratt, Milo Manara, Didier
Comès en wat later Nederlanders als Peter
Pontiac, Dick Matena, Paul
Teng, Peter van Dongen en de Vlaamse
Erika Raven. Vooral door deze laatste wordt
Lian Ong getriggerd om eigen werk in te sturen.
De meeste strips in deze bundeling komen uit Wordt Vervolgd
voor ze de laan werd uitgestuurd nadat de Franse uitgever,
die haar werk niet lustte, ook de Nederlandse verantwoordelijke
voor het blad had ontslagen. Onder het pseudoniem Amoebe,
waarvan Sherpa het werk ook nog wil bundelen,
tekende Ong ook nog wel wat, maar in 1999 hield ze het striptekenen
helaas voor bekeken. Sindsdien legt ze zich toe op het onderwijzen
van Tai Chi. Dat kunnen we een verlies voor de meerwaardelezers
noemen. Schijnbaar nonchalant tekent ze haar figuren in schetsmatige
lijnen met veel zwarte penseelvegen en good old rasters
als een vastere structuur. Het geheel is geen achteloos lijnen-
en vlakkenspel. Ong beheerst de menselijke anatomie in al
zijn facetten, wat ze vooral in Stuifmeel uitspeelt
waardoor het lijnenspel uitmondt in een lijvenspel. In dat
verhaal vlucht een vrouw, Noga, voor haar vriend. Ze betreedt
een pension. Het is leeg en ze blijft er rondhangen tot de
twee bewoners, een stel acrobaten, thuiskomen. Ze verstopt
zich onder het bed en hoort hoe de twee geliefden bekvechten.
Wanneer een van de twee kwaad wegloopt, wordt het pas echt
intiem. Acrobaat Roest wentelt zich in zelfbeklag en wentelt
ook met zijn lijf doorheen de kamer. Noga is gefascineerd
en komt vanonder het bed, zoekt tastend en voelend toenadering
en na een worsteling verzoekt ze hem een kind te geven. Deze
krachtige vertelling kent een stuwend tempo en je voelt je
nauw betrokken bij de personages. Lian Ong zuigt je in het
verhaal. In feite zit je zelf ook in de kamer om de confrontaties
zwijgend gade te slaan.
Nog negen kortere verhalen vullen deze uitgave bovenop een
oud interview uit ZozoLala, een dossier met schetsen
en citaten uit andere interviews en extra illustraties. Die
bonuspagina's tellen alles bij elkaar een veertigtal pagina's.
Van die andere verhalen vinden we Hoop extra noemenswaardig.
Kinderen scheppen op het strand een grote berg zand. Een jongetje
krijgt een erectie en gaat die fier aan de meiden tonen, maar
daar wordt het viezerikje prompt voor gestraft. Later komt
een atletische adonis en de oudere ome Joep langs die de jonge
meisjes ook met hun geslachtsdeel laten kennismaken. Maar
wees gerust, Lian Ong voorziet een gepast einde.
De Vrouwen van Lian Ong is een hernieuwde kennismaking
met een, tja, eerlijk gezegd al vergeten straffe madam die
niet zozeer specifieke vrouwenstrips maakte, maar gewoon een
boeiende vertelster was. Met Horizon maakte ze een
geweldige strip en het is jammer dat haar carrière
ondanks de toenmalige lovende commentaren in binnen- en buitenland
daarna geen hogere vlucht nam. Ze had ons wellicht nog vaak
kunnen verbazen. Het werk in De Vrouwen van Lian Ong
is niettemin meer dan zomaar een samenraapsel van vingeroefeningen
voor Horizon, het is een kernachtige verzameling
liefde voor het tekenen en het vertellen op papier. |
DAVID STEENHUYSE --- april 2019 |
|
|