|
HET VERHAAL VAN DE DIENSTMAAGD
Renée
Nault naar de roman van Margaret Atwood
Prometheus | 240 p. | € 29,99 (SC) |
Dikke
aanrader |
Tot
voor enkele jaren was de naam Margaret Atwood
alleen bekend bij een literair publiek. De Canadese schrijfster
kwam de voorbije jaren echter meer op het voorplan dankzij
de tv-reeks naar haar boek, Het Verhaal van de Dienstmaagd.
Deze dystopische roman verscheen in 1985 en kreeg ruim dertig
jaar later een nieuwe boost toen de Amerikaanse streamingdienst
Hulu de tv-serie The Handsmaid's Tail
lanceerde. Met het herbewerken van Atwoods boek tot een graphic
novel, dat bijna op hetzelfde moment als het vervolg, De
Testamenten, verschijnt, wordt er een nieuw hoofdstuk
geschreven in het verhaal van de dienstmaagd.
Wie het originele boek niet gelezen heeft, maar het eerste
seizoen van de tv-serie wel gezien heeft, zal het verhaal
van Vanfred moeiteloos kunnen volgen. De jongedame, die in
een wereld leeft waar vele elitedames onvruchtbaar zijn, wordt
als een broedhen uitgeleend om een kind te baren voor deze
zogenaamde godsvruchtige lieden die Amerika omgebouwd hebben
tot Gilead. Gilead is een staat waar vrouwen niets te zeggen
hebben. Ze mogen niet werken, ze mogen geen geld hebben en
leiden een leven dat gedicteerd wordt door mannen. Wie niet
in de pas loopt, wordt verbannen of opgehangen. De enige vrouwen
die op handen gedragen worden, zijn de dienstmaagden. Niet
dat zij een onbezorgd leven leiden, ze krijgen een harde devote
opleiding van de Tantes, die er niet voor terugschrikken om
de dames te straffen. Hun enige talent — als je al het
zo kan noemen — is dat ze vruchtbaar zijn. Om het voortbestaan
van Gilead, waar de meeste vrouwen onvruchtbaar zijn, te bewerkstelligen,
zijn de dienstmaagden onmisbaar.
De Canadese illustratrice Renée Nault
weet op een sublieme manier het epos van Atwood om te zetten
in een graphic novel. Op een efficiënte manier slaagt
ze er in om uit het verhaal die passages te plukken die het
verhaal van de dienstmaagd vertellen. Nog belangrijker zijn
echter de tekeningen die Nault uit haar pen tovert. Die maken
het verhaal een pak rauwer dan wat de tv-kijker te zien kreeg.
Daarnaast weet ze je telkens opnieuw te betoveren door de
manier waarop ze haar tekeningen opbouwt. Elke tekening dient
daadwerkelijk om wat belangrijk is in het scenario te verduidelijken.
Zo word je als lezer telkens opnieuw gelokt naar het centrale
punt van de tekeningen. Het Verhaal van de Dienstmaagd
is dan ook een dikke aanrader. |
PETER ROTTHIER --- september 2019 |
|
|