|
DEEL
1 VAN VIJFDELIGE REEKS |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Laurent Astier |
|
|
HET VENIJN 1
Vuurregen
Laurent
Astier
Daedalus | 64 p. | € 9,95 (SC) • € 19,95
(HC) |
Once
upon a time in de stripspeciaalzaak |
1900.
Colorado. De stoomtrein stopt in het godvergeten stadje Silver
Creek. Een bloedmooie vrouw stapt uit. Eindelijk is ze er.
Eindelijk zal ze haar toekomstige man ontmoeten. Maar er is
niemand die haar opwacht. Beduusd vraagt ze aan een kruier
of hij Benjamin Cartridge kent. De man schrikt. Cartridge
is twee weken geleden begraven. Emily's wereld stort in. Nu
heeft ze niets meer. De kruier brengt haar naar de saloon
waar ze tijdelijk kan overnachten.
Wie nu denkt een exacte remake van Claudia Cardinales
avonturen in Once
Upon a time in the West te lezen, moeten we ontgoochelen.
De treinscène, de dood van haar toekomstige, het drama,...
alles is tot nu toe identiek. Enkel de muziek van Ennio
Morricone ontbreekt. Maar dan neemt het verhaal een
scherpe bocht. Eenmaal in de saloon aangekomen, krijgt Emily
direct het aanbod van de cafébaas om er animeermeisje
te worden. Ongeloofwaardig doet ze alsof ze dit niet wil,
maar al snel blijkt de dure eed om haar vroegere prostitutieleven
achter zich te laten flinterdun. En zo heeft het stadje er
al snel een absolute topattractie bij. Hun eigen Silver Creek
Pearl. Wat de hitsige cowboys niet weten, is dat de ravissante
Emily ook een koelbloedig ijskonijn is. Een scherpschutter.
Met een plan van puur venijn.
Uitgeverij Daedalus verwacht enorm veel van
deze feministische western. Zo sierde Het Venijn de
cover van hun promomagazine. Meer nog, Daedalus pakte daarnaast
uit met een heel knap publiciteitskrantje voor deze vijfdelige
reeks. En of het efficiënt was, de hardcover was in een
mum van tijd weg bij onze stripboer. Maar is de strip het
eigenlijk allemaal waard? We blijven voorzichtig. Tekenaar-scenarist
Laurent Astier kent zijn westernklassiekers.
Alle gekende ingrediënten zijn aanwezig, van de Geronimo-erfenis,
naar de Pinkertons over de nabije Mexicaanse grens tot een
cameo van Blueberry. Daar is niets mis mee. Alleen propt de
Fransman zijn reizende dectectivewestern barstensvol westernclichés.
Gelukkig is hij ook een slimme scenarist. Via flashbacks neemt
hij ons mee naar een luxueuze hoerentent in New Orleans. De
jonge Emily probeert daar de aandacht en liefde van haar moeder
te winnen, maar die is enkel geïnteresseerd in haar eigen
horizontale carrière. Langzaam beginnen we de duale
persoonlijkheid van Emily wat te begrijpen.
De twee reisverhalen, een fysieke en een mentale, versterken
elkaar waardoor we absoluut verder willen lezen. Maar het
blijft een drukke bedoening. Gelukkig verlichten de commerciële
tekeningen van Astier die druk. Hij kiest vooral voor duidelijkheid.
Een wat karikaturale stijl, heel toegankelijk, wisselt hij
af met slimme vondsten. Zo hebben de flashbacks een wat aparte
paginaopbouw, met afgeronde art deco-hoeken en een eigen retro-inkleuring.
Knap gedaan.
De detectivewestern Het Venijn heeft alles om te
boeien. Alleen is minder soms meer. Op naar het vervolg! |
WOUTER PORTEMAN --- december 2019 |
|