|
KLIK
voor andere strips van
Jaime Calderón
KLIK
voor andere strips van
Thierry Gloris |
|
|
VALOIS 1
De Italiaanse Illusie
Jaime
Calderón + Thierry Gloris
Daedalus | 48 p. | € 17,95 (HC) |
Twistzieke
bedoening in de adellijke speeltuin |
1494,
de middeleeuwen zijn intussen geruisloos overgegaan in de
Nieuwe Tijd, maar niets is voor de middeleeuwer minder relevant.
Voor hen is het nog steeds business as usual. Al
wie iets voorstelt, probeert aan gebiedsuitbreiding te doen.
Karel VIII, telg van het Huis Valois, heeft het moeilijk zijn
temperament in te tomen en de edellieden die hem adviseren
zijn niet altijd even transparant in hun bedoelingen. Wanneer
Karel VIII zijn blik werpt richting de Italiaanse staten lijkt
de paus zijn voornaamste tegenstander te gaan worden, maar
ook die heeft zijn oppositie en zendt dan maar zijn zonen
uit (jawel, zijn zonen, het zijn Borgia's, weet je wel). Aan
elk hof nemen ook de vrouwen gretig deel aan de intriges.
Te midden van deze intrigante mengelmoes zijn ook een jonge
Spanjaard en Fransman terug te vinden, twee lagere edelen
die elkaar per toeval kruisen en een kant moeten kiezen. Zij
worden de hoofdpersonages van deze renaissancereeks. Thierry
Gloris heeft een verhaal gebouwd waarin deze twee
fictieve jongelui meer dan welkom zijn. Om de complexiteit
aan invalshoeken en authentieke intriges goed weer te geven,
moet hij immers een ferme brok geschiedenis meegeven. Het
geografische lappendeken wordt wat rechtstreekser met elkaar
verbonden doordat de twee mannen met verschillende zijden
in contact komen. De Spanjaard en de Fransman worden heel
geleidelijk ten tonele gevoerd. Voor sommigen zal het zelfs
te geleidelijk zijn, maar dat is een kwestie van smaak. Wie
zich niet kan vinden in de dynastieke verduidelijkingen, heeft
het album tegen dan waarschijnlijk al neergelegd. Wij horen
daar voor alle duidelijkheid niet bij.
Zelfs als we al hadden getwijfeld, had Jaime Calderón
ons wel over de streep getrokken. Over zijn tekenstijl kunnen
we kort zijn, maar dat willen we niet, want het verdient alle
aandacht. De gezichtuitdrukkingen die Calderón schept,
zijn de absolute sterkte van dit album. Ze zijn ontzettend
verscheiden, ongewoon 'echt', sprekend, en subliem ingekleurd
door Felideus. Eigenlijk zagen we enkel bij
wijlen Philippe Delaby eenzelfde diversiteit
aan gezichten. Ook dat andere lichaamsdeel waar tekenaars
het weleens moeilijk mee hebben — de hand — gaat
Calderón ongewoon goed af. Hij kent zijn sterkte goed
en kiest dus opvallend veel voor close-ups. Daar waar hij
zijn personages wat verder plaatst, is het verschil duidelijk.
Dat er tekenaars zijn die hun personages wat meer laten bewegen,
zijn we algauw weer vergeten bij het zien van Calderóns
decors. Minutieus uitgewerkte klederdrachten, knappe decors
en een inkleuring die verrijkt met contrasten. Meer heeft
een 'historische' strip grafisch gezien niet nodig. |
DIEDERIK VAN DE VELDE --- februari 2019 |
|