Undertaker 5
DEEL 1 VAN DE NIEUWE CYCLUS
Undertaker 5
KLIK
voor andere strips van
Ralph Meyer


KLIK
voor andere strips van
Xavier Dorison
UNDERTAKER 5
De Witte Indiaan

Ralph Meyer + Xavier Dorison
Dargaud | 64 p. | € 7,95 (SC)
Ratelslang op speed
Het zal toch niet waar zijn, zeker? In een recordtempo veroverde Undertaker de harten van een breed publiek. De zwarte humor van de antiheld, de prachtig uitgewerkte tekeningen en de pakkende plotwendingen werden gecombineerd met de look & feel van de klassieke jaren 1970-strip. Geen wonder dat iedereen viel voor deze nieuwe Blueberry. Maar nu houden we ons hart toch vast. De titel van het nieuwe verhaal, De Witte Indiaan, belooft immers niet veel goeds. De legende van het door de Apachen ontvoerde en opgevoede kind, is al even uitgemolken als het finale vuurgevecht aan de O.K. Corral.

Maar scenarist Xavier Dorison boort direct ons wantrouwen de grond in. De Witte Indiaan was gewoon het perfecte alibi om de comfortzone zoekende lezers voor zich te winnen. Dorison start immers met een heuse verrassing. In een vuurgevecht is de beruchte blanke Apache doodgeschoten. Eindelijk is de streek een stuk veiliger. Maar zijn echte moeder, de schatrijke weduwe Josephine Barclay, heeft er nu alles voor over om haar zoon een echte, blanke begrafenis te gunnen. Darvoor moet ze eerst zijn lijk uit de woelige regio krijgen. Al snel doet ze een beroep op de louche Sid Beauchamp en die kent de geknipte man voor die verknipte klus. En zo komt Jonas Crow, zijn vroegere criminele kompaan, die nu in de luwte rondreist als doodgraver, in beeld.

De Witte Indiaan begint als een ratelslang op speed. De actie rolt van de pagina's. De dialogen en plot plakken je tegen de zetel. Dit is zoals een western hoort te zijn. Maar net op het moment dat je "Blueberry, eat your heart out" wil roepen, krijgt het verhaal een wending waardoor de Apachen centraal staan. Helaas wordt het verhaal plots vergoelijkend, wat voorspelbaar en vooral te braaf. Een onverwachts schampschot na de vele voltreffers.

Pas bij een tweede lezing viel ons de verhaalbreuk echt op. De eerste keer waren we te opgeslorpt door de tekeningen van Ralph Meyer die nog nooit beter tekende. Hij slaagt erin om de sfeer van de grote stripavonturen op te roepen met zijn logische keuzes. Voortdravende paardenkoetsen schitteren altijd in wijdse, grootse prenten. Frontale spaghettiwesternblikken op het juiste moment geven je koude rillingen. Haast elke pagina eindigt met een ingezoomde cliffhanger. Het zijn allemaal evidenties zo oud als het westerngenre zelf, maar deze klassiekers blijven werken. De moderne touch van Meyer zit hem in het spel van perspectieven en een tollend camerawerk vanuit verschillende gezichtspunten. Zo zuigen zijn geniale prentjes, waar je mee over de schouder kijkt, je helemaal op in het verhaal. Gecombineerd met de detailprentjes in de grote prenten heeft de Fransman nu wel echt zijn unieke signatuur gevonden. De ragfijne arceringen maken het helemaal af. Dit is zo goed gedaan.

De Witte Indiaan toont je een Undertaker die grafisch op eenzame hoogte zit. Na een geweldige start eindigt dit eerste deel van het tweeluik wat ingehouden. Maar klaar om helemaal te ontploffen. Het is nu wel duidelijk. Na Lucky Luke, Jerry Spring, Blueberry en Bouncer is dit het decennium van Undertaker. Absolute topper.
WOUTER PORTEMAN --- november 2019

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: