|
KLIK
voor andere strips van
Djillali Defali
KLIK
voor andere strips van
Benjamin Legrand |
|
|
EEN TRAP VAN ZAND
Djillali
Defali + Benjamin Legrand
Dark Dragon Books | 72 p. | € 9,95 (SC) |
Zwiepen |
In
de nabije toekomst, ergens in een vermoedelijk Midden-Oosters
land, bivakkeert een legereenheid van de NAVO nabij een stad die door jaren van oorlog tot ruïnes is
herleid. Terwijl soldaten nog wat worstelen met onderlinge
akkefietjes neemt een sluipschutter hen op de korrel. Eén
na één schakelt hij met trefzekere schoten de
soldaten uit. Hij handelt uit wraak. Zonder hem te zien te
krijgen, zijn vizier op telkens een andere soldaat gericht,
zorgt hij voor onrust, maar tegelijk ook voor vastberadenheid
en verbetenheid om hem te pakken te krijgen.
Benjamin Legrand, die geen beste beurt maakte
met het zeer vervelend en stroef vertelde De Orde,
bewerkt hier zijn eigen roman. Het leest aanvankelijk als
een tang op een varken, een bewijs dat een schrijver zijn
eigen verhaal beter niet bewerkt voor een ander medium omdat
men dan te weinig durft te schrappen. Wat moet er zonodig met
woorden verteld worden als de tekeningen voor zich spreken?
Gaandeweg gaan die woorden, die brutale en recht voor de raapse
monologen en dialogen, aan je klitten en helpen ze je in de
hoofden van enkele personages te kruipen. Bovendien lezen
ze vlot genoeg om in een lekker tempo door de 72 pagina's
te zwiepen.
Enige medelevenheid voor de personages zal je weliswaar niet ondervinden.
Het zal je daarom nauwelijks raken als er weer eentje het
hoekje om wordt geholpen. Wat resteert is een overlevingsthriller
in het heetst van de strijd. Denk aan de film Black Hawk
Dawn, maar dan toch minder spectaculair omdat er geen
overmacht, maar sechts één persoon een groepje
soldaten belaagt.
Van tekenaar Djillali Defali hebben we nog
steeds zijn onderschatte horrorreeks De Wet van de 12
Tafelen, op scenario van Eric Corbeyran,
in het achterhoofd. Sindsdien kon hij niet echt een blijvende indruk nalaten. Een Trap van Zand ziet er gladjes
getekend uit met keurig, maar afstandelijk ingekleurde vlakjes
met de nodige computerstructuren. Zijn camerastandpunten zijn
dan weer wervelend met veel variatie. |
DAVID STEENHUYSE --- februari 2019 |
|