|
KLIK
voor andere strips van
J.G. Jones
KLIK
voor andere strips van
Mark Waid |
|
|
STRANGE FRUIT
J.G.
Jones + Mark Waid / J.G. Jones
Dark Dragon Books | 120 p. | € 24,95 (HC) |
Net
niet fundamenteel genoeg |
Deze
gebundelde miniserie van J.G. Jones (Before
Watchmen, Wanted, Wonder Woman: De Hiketeia,
Final Crisis) en Mark Waid (die
voor Nederlander Minck Oosterveer nog
The Unknown heeft geschreven) verscheen in 2015 in het
Engels. Het verhaal speelt zich af in een dorpje in de Amerikaanse
staat Mississippi. Bij de grote overstroming van 1927 treden
rivieren buiten hun oevers, breken de dijken en raken ook
sociale en raciale spanningen verhit. Op een hoogtepunt, waarbij
Ku Klux Klan-plunjes worden aangetrokken, stort een ruimtetuigje
neer en stapt een superman het verhaal binnen die de inwoners
van het dorpje komt helpen... een zwarte superman. Lang niet
iedereen is van die vreemde, zwijgzame snuiter gediend. Die
vijandige houding en hoe andere zwarten worden behandeld in
deze maalstroom van naderend onheil en dodelijke misverstanden,
doen hem in flarden denken aan de vermoedelijke reden waarom
hij zijn eigen planeet ontvluchtte.
Strange Fruit, naar het liedje van Billie
Holiday, een zwarte zangeres, weekte in de Verenigde
Staten wat controverse los, onder meer omdat net twee blanken
een verhaal vertellen over racisme. Het had zijn hevige voor-
en tegenstanders. Wie Strange Fruit nog niet kon
lezen omdat het niet vertaald was, kan zich nu zelf een mening
vormen.
Het leest wat warrig, ten eerste omdat we niet met zekerheid
te weten komen wie die alien is en waarom hij op onze aardbol
terechtkwam. Maar ook de chaotische situatie van de overstroming
resulteert in een opeenvolging van net niet voldoende uitgewerkte
(neven)intriges door een teveel aan personages om werkelijk
te beklijven. Hier had meer ingezeten. Het basisidee en de
beschreven omstandigheden leken nochtans ideaal uitgestippeld
om er een knaller van te maken.
We onthouden weliswaar graag de zeer sterke eerste helft met
het uitzetten van de zwart-wittegenstellingen, het opdrijven
van de spanning en het mysterie. Mochten Mark Waid
en J.G. Jones eventueel dubbel zoveel pagina's
voor het tweede gedeelte uitgetrokken hebben, dan zou het
misschien een fundamentelere strip opgeleverd hebben. Buiten
kijf staan de uitmuntend geschilderde pagina's. De figuren
lijken wel nageschilderde foto's, maar nog wel met een ziel
en met geloofwaardig uitgewerkte, primaire emoties als angst,
woede en vertwijfeling. Het decor en de situering lijken ons
adequaat gedocumenteerd naar historische bronnen. Vormelijk
een topper, inhoudelijk net niet. |
DAVID STEENHUYSE --- maart 2019 |
|