|
KLIK
voor andere strips van
Ulli Lust |
|
|
STEMMEN IN HET DUISTER
Ulli
Lust naar de roman van Marcel Beyer
Scratch Books | 368 p. | € 29,90 (HC) |
The
sound of silence |
Hermann
Karnau is al van kleins af aan geïnteresseerd in geluiden
en stemmen en ontpopt zich tegen beter weten in tot dé
geluidstechnicus van het Derde Rijk. Niet alleen stelt hij
de geluidsinstallatie zo af dat de speeches van Adolf Hitler
perfect resoneren in alle stadions te lande, hij maakt ook
verschillende opnames van de tirades van de Führer. Tijdens
zijn carrière maakt hij ook kennis met het huishouden
van minister van propaganda Joseph Goebbels en fungeert hij
zowat als vertrouwensfiguur van de zes kinderen. Vooral de
oudste dochter Helga leunt nogal hard aan bij hem.
De originele roman Flughunde van Marcel Beyer
werd in 1995 op gemengde kritieken onthaald. Hoewel de meeste
lezers geïntrigeerd waren door de originele invalshoek
en de perspectiefwisseling tussen (de weliswaar fictieve)
Karnau en Helga Goebbels, stoorden nogal wat mensen zich aan
de langdradige aanpak en de onduidelijke allegorie van de
vliegende honden. Bij de Engelse vertaling werd de originele
titel dan ook niet weerhouden, maar koos men voor het nogal
flauwe The Karnau Tapes. Hoewel stripmaker Ulli
Lust serieus heeft geknipt in het originele scenario
vinden we ook deze stripadaptatie niet voor 100% geslaagd.
Zo komt het verhaal ontiegelijk traag op gang en krijgt het
personage van Hermann Karnau nogal weinig body mee. Hij blijft
toch vooral de apathische toeschouwer die zaken registreert,
maar er te weinig mee doet. Als hij op het einde terugblikt
op zijn oorlogsjaren, moet hij constateren dat hij al bij
al toch vooral een lafaard was die de door de nazi's georkestreerde
zijlijn niet durfde te overschrijden.
De hoofdstukken die vanuit het standpunt van Helga Goebbels
geschreven zijn, vonden we dan ook veel intrigerender. We
zien een vroegrijp meisje dat opgroeit in een gezin dat meer
en meer verstrikt geraakt in zijn eigen leugens en afstevent
op een zelfgekozen einde. Als het vertelritme in die laatste
delen de hoogte ingaat en de scènes beginnen schokken
en beven, word je eindelijk meegezogen in deze geschiedenis
en weet de alom bekende tragische afloop willens nillens toch
serieus in te werken op je gemoed. Deze Stemmen in het
Duister is dan ook geen boek dat een leeg hoekje op je
nachtkastje inneemt en waarin je voor het slapen gaan nog
even een stukje leest. Het is kauwen, ondergaan, nadenken,
laten bezinken en hopen... blijven hopen...
In een tijd waar er aan de ene kant veel tumult is over een
tentoonstelling rond nazi-design, maar waar aan de andere
kant extreme partijen zonder problemen hun vuilspuiterij tot
bij de reguliere mediakanalen krijgen, is er nood aan kleine
verhalen zoals deze. Nie wieder? Het zal wel zijn! |
MARIO STABEL --- september 2019 |
|