|
KLIK
voor andere strips van
Federico Bertolucci
KLIK
voor andere strips van
Frédéric Brrémaud |
|
|
SPRIETJE
Federico
Bertolucci + Frédéric Brrémaud
Dark Dragon Books | 192 p. | € 34,95 (HC) |
Een
valse trage |
Een
reusachtige brand. Het bos staat in lichterlaaie. Een tenger
meisje klimt haastig over een grote muur. Ze valt. Bladeren
breken haar val. Ze is maar eventjes ontsnapt aan die brandende
hel. Gelukkig merkt ze een smalle doorgang in de grond op.
Ze heeft geen andere keus om daar erin te kruipen. Het licht
gaat uit voor haar. De volgende dag komt ze versuft wakker
in een nieuwe wereld. Allerlei magische fantasiewezentjes
staan rond haar hangmat. Ze zijn lief, schattig en vragen
maar raak. Het meisje wil dolgraag antwoorden, maar ze is
haar geheugen kwijt. Het kleine volkje noemt haar dan maar
Sprietje. Al snel wordt ze opgenomen in de warme wereld van
de wezentjes. Ze voelt zich er goed, maar plots komt de wijze
oude heks op bezoek naar het dorp. Ze ziet Sprietje en schrikt.
Iedereen moet het dorp verlaten. Dat meisje zal de horde schaduwjagers
lokken. En wie weet wat er dan gebeurt?!
We hebben heel lang uitgekeken naar de vertaling van deze
strip. Al jaren zijn we fan van het geweldige Love,
de tekstloze dierenfabels van het duo Federico Bertolucci
en Frédéric Brrémaud.
Sprietje moest en is hun Franse doorbraak naar het
brede publiek geworden. Zo mochten ze al de prijs voor beste
Jeugdstrip van Angoulême 2018 op hun palmares schrijven.
Vandaag is het tweeluik in een prachtige integrale met schetsdossier
uitgegeven. Eindelijk.
Scenarist Brémaud begint echter heel voorzichtig en
durft nauwelijks de platgetreden paden te verlaten. Frnk,
Satania, Jommeke, Suske en Wiske,...
we kunnen de strips niet tellen waarin een held via een ondergrondse
tunnel in een vreemde wereld terechtkomt. Voeg daarbij een
lange aanloop vol verwijzingen naar Sneeuwwitje,
Bone en pratende diertjes en we begonnen al te vrezen
dat we onze lat te hoog hebben gelegd. Maar na een kwart van
de bundeling komt het verhaal gelukkig onder stoom om niet
meer te stoppen. Sprietje eindigt uiteindelijk verrassend
en toch weer niet. Bij het herlezen merk je dat de trage aanloop
een prachtige metafoor is. Uiteindelijk toch knap gevonden.
Ook Bertolucci begint braaf, maar na wat opwarmpagina's gaat
ook hij helemaal los. Het kleine volkje, de schaduwjagers
en de bijhorende dierenwereld worden steeds origineler en
vinniger, maar vooral met zijn bladspiegel scoort de Italiaan.
Elke bladzijde is één grote tekening waar hij
heel precies een aantal prentjes in ophangt. Hij doet dat
zo rigoreus dat het leesritme er alleen maar door versterkt
wordt. Zijn tekeningen, hoe groots en machtig ook, zijn volledig
ten dienste van het verhaal. Het is pas als je op een paar
tekstloze pagina's botst dat de grote achtergrondplaten opvallen.
En eenmaal je die ziet, val je helemaal in katzwijm voor zijn
talent. Een grote meneer. Sprietje werd volledig
digitaal getekend op een Wacom Cintiq. Niets mis mee, maar
net daarom is het wel jammer dat er gekozen is voor een te
fletse inkleuring die de clair-obscur benadering in de schaduw
zet. De strip verdiende op dat vlak meer directheid en passie.
Sprietje is een ronduit belachelijke naam voor een stripheld,
maar ook dit klopt weer eenmaal je de laatste pagina hebt
gelezen. Absoluut hebbedingetje van een duo dat nog maar eens
bevestigt! |
WOUTER PORTEMAN --- juni 2019 |
|