|
KLIK
voor andere strips van
Cyril Pedrosa |
|
|
SERUM
Nicolas
Gaignard + Cyril Pedrosa
Uitgeverij L | 152 p. | € 29,95 (HC) |
Allesomvattende
waarheid |
Kader
Lhean zit tjokvol serum. Als een zombie gaat hij naar zijn
werk. Hij controleert er nauwgezet een gigantisch windmolenpark
dat de helft van Parijs van energie voorziet. Dat is ook nodig,
want sinds Frankrijk uit de Europese Federatie is gestapt,
gaat het niet goed met het land. Alle nutsvoorzieningen zijn
uitermate streng gebudgetteerd. Het land mort. Maar de staatsveiligheid
kijkt toe en houdt iedereen onder de knoet. Kader is echter
een modelwerknemer. Dankzij de massa Zanedrine die in zijn
lijf werd ingespoten, kan hij niet anders dan de waarheid
zeggen. Het serum verplicht hem daartoe. En zo meldt hij plichtsbewust
elke roestplek, elke onnauwkeurigheid of onvolmaaktheid op
de windmolens. Op een dag botst hij op een molen waar de letters
ARV op gespoten zijn. Plichtsbewust meldt hij deze graffiti.
Zijn rapport zet de staatsveiligheid op scherp.
2050. Over dertig jaar is Frankrijk onherkenbaar. De gele
hesjes zijn enkel nog een oude, boze droom. Elke revolutionair
is er al jaren platgespoten met waarheidsserum. Zo wordt Frankrijk
de perfecte maatschappij met Parijs als het ultieme epicentrum
van veiligheid en eerlijkheid. Helaas is hiermee ook alle
kleur, licht en vrolijkheid uit de lichtstad verdwenen. Cyril
Pedrosa, deze keer in de rol van scenarist, doet
er ook alles aan om elke spoor van vrolijkheid en hoop uit
de strip te bannen. Hij bevriest gewoon de sfeer. Het verhaal
is ongelofelijk knap opgebouwd. Druppelsgewijs lost hij essentiële
informatie en pas na drie kwart van de strip komt de aap uit
de mouw, om verrassend straf te eindigen. Toch voel je je
tijdens de hele trip nergens bedrogen. Dit is het ritme van
de strip. Dit is de harde wereld die de Spanjaard ons wil
tonen.
Ook tekenfilmanimator Nicolas Gaignard bant
voor zijn stripdebuut elke vrolijkheid. De personages kijken
leeg naast je en bewegen als marionetten. Decors zijn tot
een absoluut minimum herleid. Kleuren zijn de kilheid zelve.
Bovendien is elke pagina rigide opgebouwd met maximaal drie
stroken. Als het even kan, duikt de wafelijzerstructuur op
waardoor de hele strip nog meer voelt als een gevangenis.
De auteurs hebben alles onder controle. Hun boodschap wordt
er op elke mogelijke manier ingestampt. Frankrijk is onder
hun controle, want het serum werkt. Maar waar er in die andere
totalitaire doemstrip S.O.S. Geluk nog een zekere
hoop sluimert, is deze in Serum nauwelijks te vinden.
Helaas voelt ook deze toekomst zo nabij. Je zou er voor minder
door zwartkijken.
Draai de verwarming maar dicht. Dim de lichten. Schenk je
een half glaasje kraantjeswater in. En laat deze Serum
bij je binnenkomen. Hierna is er toch niets meer. Punt uit.
|
WOUTER PORTEMAN --- oktober 2019 |
|