Saul 2
COMPLEET VERHAAL
Saul 2
KLIK
voor andere strips van
Apri Kusbiantoro


KLIK
voor andere strips van
Willem Ritstier
SAUL 2
Eindstation

Apri Kusbiantoro + Willem Ritstier
Uitgeverij Personalia | 48 p. (SC) • 56 p. (HC) | € 8,95 (SC) • € 19,95 (HC)
Graatmager
Oké, nu die dwaze bandana weg is en Saul zijn hoofd heeft geschoren, zijn we min of meer af van de onvermijdelijke vergelijking met Storm. Het andere euvel is dat Saul in hetzelfde bedje ziek is als het sf-voorbeeld uit Pandarve. Tussen begin en einde van het album overleven Saul en Storm een heleboel penibele situaties, moeten ze noodgedwongen vechten tegen monsters en schurken in origineel bedoelde decors en op het einde staan we eigenlijk even ver als in het begin. In feite geven we geen zier meer om zo'n doelloze never ending story. We beginnen al te vermoeden dat premiejaagster Lea haar 80.000 sem voor haar gevangene Saul niet snel in handen zal krijgen, wat voor een running joke doorheen de albums kan zorgen.

Zowel Saul als Storm ontbreekt het aan lef van de makers om het matige B-gehalte te overstijgen. Het is een eindeloos ter plaatse trappelen zonder visie. Broodschrijven om de machine voor een (kritiekloos) publiek draaiende te houden. Akkoord, de weg tussen begin en einde ligt bezaaid met spannende belevenissen. Als lezer weet je dat de held het toch wel ongeschonden zal doorstaan. Het probleem is dat je dat veel te makkelijk weet terwijl een beetje twijfel voor zowel makers als lezers een grotere uitdaging zou vormen. De lat ligt op dat gebied zodanig laag dat we erover struikelen. De enige manier om toch nog een indruk na te laten, is zoveel mogelijk uitpakken met imponerende scènes. In Eindstation rijgt scenarist Willem Ritstier de confrontaties aan elkaar door Saul het hoofd te laten bieden tegen een waterdraak, een reuzenvogel, een stam apen, vliegende vismonsters, een geharnast geraamte en een stiekeme robot, het meeste ervan in een reusachtige piramide die eigenlijk een vergaan winkelcentrum is. De tegenstanders komen en gaan in een tempo van plots-plots-plots zodat het je niet meer kan schelen en het dus een omgekeerd effect veroorzaakt dan imponeren.

Bij het grotere publiek valt Apri Kusbiantoro's om de juiste redenen in de smaak. Hij lijkt een goede incarnatie te zijn van Don Lawrence. Wie zijn tekeningen ietsje langer bestudeert, ziet best wel de tekortkomingen en dat hij zijn niveau niet overal handhaaft. Iets te vaak knoeit hij met anatomie of is het merkbaar dat hij sommige noodzakelijke prentjes om uitleg te verschaffen er ongeïnteresseerd doorjaagt. In toch nog veel andere prenten en pagina's tekent hij naar best vermogen een sfeervolle wereld vol creaturen waarop hij heeft gezwoegd. Het totaal is te wisselvallig om hem als the best next thing na Don Lawrence te kunnen beschouwen. Laat Don dan maar op zijn voetstuk staan, hij wordt er nog lang niet afgekeild. Apri's werk is goed, het spreekt aan, maar het kan beter.

We hebben niets tegen pulp van gelijk welk allooi, check maar eens onze De Rode Ridder-reeks of vele andere besprekingen, maar mag het voor sommige ambitieus bedoelde reeksen toch wat meer zijn om tussen de zowat 1.500 nieuwigheden per jaar een onderscheid te maken? Op lay-outgebied vinden we de storende, nutteloze hoofding op elke pagina ook maar niks. Waarom moeten we er op pagina thirtysomething nog steeds op gewezen worden dat we "SAUL - EINDSTATION 2" lezen? Iemand vond dit een goed idee en niemand sprak dat tegen.

We hebben eerlijk gezegd geen idee waarom we deze strip zo hard aanpakken terwijl we doorgaans liever onze kostbare tijd spenderen aan strips die we kunnen aanraden in plaats van af te kraken. Wellicht omdat we zoveel meer verwachten en die verwachting nog geldt voor komende delen. De visuele flair is er, maar het is een typisch zwaktebod om een graatmager verhaal te compenseren. Prikkel ons alsjeblieft wat meer, Willem. Op je decennialange palmares is Saul momenteel een snel vergeten niemendal.
DAVID STEENHUYSE --- oktober 2019

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: