Sara Lone 4
LAATSTE DEEL
Sara Lone 4
KLIK
voor andere strips van
David Morancho


KLIK

voor andere strips van Erik Arnoux
SARA LONE 4
Arlington Day

David Morancho + Erik Arnoux
Dark Dragon Books | 64 p. | € 8,95 (SC)
Verslavend
Je moest al serieuze oogkleppen dragen om niet te raden in welke richting het slotdeel van Sara Lone uitging. Het eerste tekstkadertje op het eerste prentje verknalt de verrassing voor die ene onwetende lezer totaal. We hopen dat die fan intussen het album heeft gelezen en er evenveel van genoten heeft als wij. Voor alle andere lezers is hier de allesonthullende spoiler. Sara Lone die al even in de tang zit van de CIA en een volwaardige scherpschutter is, zit in Dallas net op de dag dat president John F. Kennedy er met zijn cabriolet door de brede lanen zal rijden. Over de inhoud zeggen we nu niets meer. Je zal het toch niet raden. Nah.

Het feit dat we zo hard zijn in de eerste alinea is wat ons wringt én bindt met Sara Lone. De reeks begon als een mysterieuze strip over hoe een burlesk danseresje het heft in handen nam om het noodlijdend familiebedrijf te redden. Het flirterige familiedrama werd een economisch thriller. Om vervolgens in deel 3 via een schattenjacht te verpoppen tot een spionagecomplot in de stijl van XIII. Het is ons enerzijds te veel, maar anderzijds waren we er wel mee weg. Erik Arnaux kan meeslepend vertellen en de dialogen zijn goed. We bleven en blijven fan van Sara.

De blijvende liefde komt voornamelijk door de tekeningen van de Spanjaard David Morancho. Bij het eerste deel konden we ons nog enkele redenen verzinnen waarom dit uiteindelijk een Sandawe-crowdfunding strip is geworden. Maar vergelijk eens de eerste cover met deze van het slotdeel, en je weet meteen waarom Sara Lone vandaag zo succesvol is. Morancho kan tekenen. Zijn klassieke tekenstijl is uiterst realistisch, perfectionistisch zelfs. In het bijgevoegde dossier zie je voorbeelden hoe hij zijn decors eerst in een 3D-programma uitwerkt om ze later naar 2D om te vormen. Dat intensieve werk, op het maniakale af, zorgt ervoor dat alles steeds klopt. Bovendien is dit een pak leuker om te zien dan de zoveelste bewerkte foto's. Hoe klassiek ook getekend, dit is geen kattenpis.

Het vierluik Sara Lone is een specialleke. Het is alsof je incheckt voor een weekendje uit met de caravan in Blankenberge en uiteindelijk door omstandigheden via een Berlijnse B&B in een prachtig Romeins viersterrenhotel terechtkomt. Het klopt niet. Het kan niet, maar toch overkomt het je. En je vindt het terecht zalig. Dit is Sara Lone.
WOUTER PORTEMAN --- juni 2019

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: