|
KLIK
voor andere strips van
David Morancho
KLIK
voor andere strips van Erik Arnoux |
|
|
SARA LONE 4
Arlington Day
David
Morancho + Erik Arnoux
Dark Dragon Books | 64 p. | € 8,95 (SC) |
Verslavend |
Je
moest al serieuze oogkleppen dragen om niet te raden in welke
richting het slotdeel van Sara Lone uitging. Het
eerste tekstkadertje op het eerste prentje verknalt de verrassing
voor die ene onwetende lezer totaal. We hopen dat die fan
intussen het album heeft gelezen en er evenveel van genoten
heeft als wij. Voor alle andere lezers is hier de allesonthullende
spoiler. Sara Lone die al even in de tang zit van de CIA en
een volwaardige scherpschutter is, zit in Dallas net op de
dag dat president John F. Kennedy er met zijn cabriolet door
de brede lanen zal rijden. Over de inhoud zeggen we nu niets
meer. Je zal het toch niet raden. Nah.
Het feit dat we zo hard zijn in de eerste alinea is wat ons
wringt én bindt met Sara Lone. De reeks begon
als een mysterieuze strip over hoe een burlesk danseresje
het heft in handen nam om het noodlijdend familiebedrijf te
redden. Het flirterige familiedrama werd een economisch thriller.
Om vervolgens in deel 3 via een schattenjacht te verpoppen
tot een spionagecomplot in de stijl van XIII. Het
is ons enerzijds te veel, maar anderzijds waren we er wel
mee weg. Erik Arnaux kan meeslepend vertellen
en de dialogen zijn goed. We bleven en blijven fan van Sara.
De blijvende liefde komt voornamelijk door de tekeningen van
de Spanjaard David Morancho. Bij het eerste
deel konden we ons nog enkele redenen verzinnen waarom dit
uiteindelijk een Sandawe-crowdfunding strip
is geworden. Maar vergelijk eens de eerste cover met deze
van het slotdeel, en je weet meteen waarom Sara Lone vandaag
zo succesvol is. Morancho kan tekenen. Zijn klassieke tekenstijl
is uiterst realistisch, perfectionistisch zelfs. In het bijgevoegde
dossier zie je voorbeelden hoe hij zijn decors eerst in een
3D-programma uitwerkt om ze later naar 2D om te vormen. Dat
intensieve werk, op het maniakale af, zorgt ervoor dat alles
steeds klopt. Bovendien is dit een pak leuker om te zien dan
de zoveelste bewerkte foto's. Hoe klassiek ook getekend, dit
is geen kattenpis.
Het vierluik Sara Lone is een specialleke.
Het is alsof je incheckt voor een weekendje uit met de caravan
in Blankenberge en uiteindelijk door omstandigheden via een
Berlijnse B&B in een prachtig Romeins viersterrenhotel
terechtkomt. Het klopt niet. Het kan niet, maar toch overkomt
het je. En je vindt het terecht zalig. Dit is Sara Lone.
|
WOUTER PORTEMAN --- juni 2019 |
|