|
KLIK
voor andere strips van
Chris Ware |
|
|
RUSTY BROWN 1
Chris
Ware
Concerto Books | 352 p. | € 39,99 (HC) |
Vier
levens |
Vergeet
Van Eyck, de ware meester van de priegelig
precieze detailkunst is Chris Ware. Van prenten
van twee pagina's groot tot miniaturen van enkele vierkante
millimeters groot: zijn kaders zijn talrijk (er is een pagina
met liefst 177 stuks!) en rijk aan details, vol fragmenten
van observaties en ogenblikken. Zo uitvoerig en druk zijn
de betrekkelijk kleine pagina's (iets groter dan een A5) en
zo minuscuul is de lettering dat een vergrootglas soms weleens
nuttig lijkt.
Ware is er dan ook een hele tijd mee bezig geweest. Zeven
jaar na de opmerkelijke boekendoos van Building Stories
lijkt Rusty Brown — zowel in formaat als thematiek
— terug te grijpen naar zijn debuut Jimmy Corrigan.
Het boek, dat vrij snel vertaald werd in het Nederlands, is
echter een omnibus van werk dat verscheen tussen 2000 en 2018.
Het valt uiteen in vier delen: het grootste over het meelijwekkende
achtjarige ventje Rusty, dat met meisjespoppen speelt en zichzelf
superkrachten toedicht. Het tweede deel belicht zijn uitgebluste
vader, die lesgeeft op Rusty's school en een mikpunt van spot
is, als jongeman op vrijersvoeten en als gemankeerd sf-schrijver.
De estafette gaat verder met het complete levensverhaal van
Jordan, een pestkop op Rusty's school. Om af te sluiten met
een blik in het ook al niet gemakkelijke leven van Rusty's
juf, de zwarte miss Cole.
Door de terugkerende personages is de evolutie in Wares tekenstijl
— die almaar gedetailleerder wordt — duidelijk
zichtbaar, en toch vormen de vier delen een aaneensluitend
geheel. Al was het maar omdat de vier personages allemaal
hun kruisje dragen. Niet dat ze zulke uitzonderlijke rampspoed
meemaken: het gaat, zoals altijd bij Ware, om doodgewone,
soms zelfs saaie levens. Ware is de kampioen van de alledaagse
tragiek. De kleinste handeling, elke blik, iedere beweging
krijgt, door die weer te geven, een betekenis en diepgang
die anders onopgemerkt zou blijven. Het blauwtje dat vader
Brown loopt bijvoorbeeld, lijkt zo wel een Griekse tragedie.
Ook het leven dat zijn zoon Rusty leidt (of beter: lijdt)
staat heel ver van dat van die andere Brown, Charlie.
Niet alleen zet Ware de Amerikaanse feelgood- en superheldenstrips
te kakken, hij experimenteert ook volop met stijl en vorm.
Door bijvoorbeeld twee personages parallel te volgen, of de
visuele waarnemingen van een baby vorm te geven. Wares unieke
stijl én zijn detailwerk maken Rusty Brown
tegelijk een lust én een last voor het oog. |
KOEN DRIESSENS --- november 2019 |
|