|
KLIK
voor andere strips van
David Etien
KLIK
voor andere strips van
Béka |
|
|
ROMMELGEM 1
Enigma
David
Etien + Béka
Dupuis | 64 p. | € 7,95 (SC) • € 15,95 (HC) |
Comfortzone |
Pancratius
Edelhart Ladislas Philippus, graaf van Rommelgem, is al sinds
jaar en dag ons meest geliefde Robbedoes-personage.
Na de Marsupilami-, Zwendel- en de vele
Robbedoes-interpretaties mag de geleerde eindelijk
zelf het voortouw nemen. En hij werd alvast verwend.
Het scenaristenduo Béka, Caroline
Roque en Bertrand Escaich, schenkt
de geleerde een verhaal binnen zijn comfortzone. Bovendien
kiezen ze net zoals Émile Bravo, Yann
en Olivier Schwartz de Duitse invasie als
uitgangspunt. Hier zijn de nazi's in de zomer van 1940 het
vredige dorpje Rommelgem binnengevallen. Ze besluiten het
lokale kasteeltje op te vorderen en in te richten als hun
nieuwe, lokale hoofdkwartier. De kasteeleigenaar, de jonge
wetenschapper Pancratius, vindt het maar niets. Op een dag
ontvangt hij een brief in geheime code die de wetenschapper
al snel kan ontcijferen. Het is een bericht van zijn goede
vriend Black die hem vraagt om naar London te komen. Pancratius
kan Rommelgem ontvluchten en komt uiteindelijk terecht in
het dorpje Bletchley. Daar voelt hij zich tussen tal van andere
knappe koppen als een vis in het water. Hij stort er zich,
samen met professor Black, Alan Turing, Ian Fleming en zijn
instant crush Miss MacKenzie op de ontcijfering van de Duitse
Enigma-machine. Slagen zij erin om de code van de beruchte
codeermachine te kraken?
Het antwoord op de Grote Vraag waar deze serie is aan opgehangen,
is voor wie wat brede kennis heeft, geen verrassing. Anders
zouden een zekere Winston Churchill en Alan
Turing niet prominent meespelen in het verhaal. Erger
is dat de scenaristen Bertrand en Caroline ons het hele verhaal
echt bij het handje nemen. Elke wat complexe beweging van
de codeermachine wordt met handen en voeten uitgelegd. Het
is erover. Ofwel zou deze reeks specifiek voor hun vertrouwde
doelpubliek (Voetbalgek!, Dance Academy,...)
geschreven zijn? Dat kan ook. Feit is dat wij, in weerwil
van de roffelende recensies bij onze zuiderburen, een te pamperend
gevoel ervaren. Het mocht voor ons allemaal wat meer schuren
en wringen.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de tekeningen van David
Etien. Met De Vier van Baker Street bewees
hij al tot de beste tekenaars van het moment te behoren. Maar
zijn Rommelgem is zo braaf, zo aaibaar, en tegelijkertijd
zo perfect correct en daardoor te veilig.
Met Rommelgem slagen de auteurs erin om het begrip
"comfortzone" een nieuwe dimensie te geven. Deze
strip voelt als een veilige haven waar niets het perfecte
leesgenot kan en mag verstoren. Ideaal voor de meeste striplezers,
maar voor ons mocht het allemaal wat meer "Rommelgems"
zijn, met een hoekje af. |
WOUTER PORTEMAN --- april 2019 |
|