|
KLIK
voor andere strips van
Patrick Cornelis |
|
|
DE RODE RIDDER
De Toverspiegel
Patrick
Cornelis naar de strip van Karel Biddeloo
Standaard Uitgeverij | 40 p. | € 6,99 (SC) |
Geen
sinecure |
Voor
wie het voorbije jaar geslapen heeft, willen we het nog wel
eens herhalen: De Rode Ridder wordt zestig jaar!
Standaard uitgeverij toont dat het fier is
op zijn stripheld en verraste ons met integrale uitgaven van
de eerste zesendertig albums. Jawel, het pre-Karel
Biddeloo-tijdperk. Wat ons echter nog meer verraste,
was de aankondiging van de remake van een van Biddeloos mooiste,
De Toverspiegel. Patrick Corneli,
De Rode Ridder-fan en specialist in het tekenen van
monsters en fantasy, mocht zijn ding doen met dit legendarische
album.
Voor tekenaar en fans spannende tijden, want hoe brengt de
tekenaar het er vanaf, en zal de fan dit album lusten? Inhoudelijk
werd er aan het album amper geraakt. Hier en daar werd het
taalgebruik wat opgesmukt (lees: iets minder archaïsch)
en wat overbodige tekstballonnen weggelaten. De premisse blijft
ook dezelfde... Johan ontdekt de Toverspiegel, een portaal
naar een andere, idyllische wereld. Een wereld waarin de fee
van het licht, Galaxa, leeft. Zij verzoekt hem om hulp, want
de sprookjesachtige wereld wordt bedreigd door het monster
Gorgontar. Johan is op slag verliefd en schenkt Galaxa zijn
vertrouwen. Hij stapt door de grote spiegel. Het moment waarop
Johans leven, en dat van alle De Rode Ridder-fans,
compleet veranderde. Uiteraard duren mooie sprookjes nooit
lang. Een roversbende is eveneens op zoek naar de Toverspiegel,
en dan is er nog Bahaal, de prins der Duisternis die op slinkse
wijze een voorlopig einde maakt aan een spraakmakende romance.
Het tekenwerk van de remake evalueren is geen sinecure. We
vergelijken het tekenwerk van Patrick Cornelis, die zich redelijk
buiten zijn comfortzone begeeft, met dat van Karel Biddeloo,
op het moment dat deze laatste na jarenlang werken onder grote
leermeesters volledig aan het loskomen is van het keurslijf
van Willy Vandersteen. Wat ons het meeste
opviel, is de inconsistentie die soms in het gezicht van Johan
sluipt. Soms is het er knal op, vooral in close-ups. Van wat
afstand of tijdens actiescènes durft Johan weleens
vreemde grimassen trekken. Galaxa ziet er een pak stoerder
uit, minder pop, meer de vrouw (rondingen incluis) die we
ook in latere Biddeloo-albums leren kennen. Ja, die kleine
transformatie geeft het album een andere kleurtint mee, maakt
het toch dat beetje volwassener en het sluit beter aan met
de hedendaagse De Rode Ridder van Fabio Bono
en Marc Legendre. Overigens blijft de gelijkenis
met Senta Berger toch wat behouden. Gorgontar
wist ons dan weer van onze sokken te blazen, alsook Bahaal,
die eveneens getuned werd. De moderne bladindeling en extra
ruimte om mooie grote platen te tekenen doen de strip goed.
Decors en details zijn alom aanwezig en profiteren van een
knappe moderne inkleuring door Shirow Di Rosso.
Lichteffecten, weerspiegelingen, noem maar op. Het bewijs
dat inkleuring niet alleen sfeer maar ook dynamiek kan brengen.
Of hoe inkleurders tegenwoordig toch wel zwaar onderschat
worden...
Voor jeugdige fans, die De Toverspiegel nooit gelezen
hebben, is dit de uitgelezen kans om kennis te maken met een
scharniermoment uit de reeks. Voor de oudere fans dan weer
een uniek eerbetoon en de gelegenheid om het verhaal eens
in weergaloze kleuren te lezen. Patrick Cornelis heeft het
er meer dan behoorlijk vanaf gebracht. Graag zouden we meer
De Rode Ridder-werk van hem zien en hem de kans geven
om Johan nog net dat tikkeltje meer in de vingers te krijgen
en vooral los te barsten in nieuwe, weergaloze over the top
fantasyverhalen met veel Bahaal, monsters, een bloedmooie
Galaxa en — waarom ook niet? — een badass Demoniah! |
JACKY CORNELIS --- oktober 2019 |
|