|
KLIK
voor andere strips van
Fred Duval
KLIK
voor andere strips van
Frédéric Blanchard |
|
|
RENAISSANCE 1
Ontheemd
Emem
+ Fred Duval / Frédéric Blanchard
Dargaud | 64 p. | € 7,95 (SC) |
E.T.
en de Avatar-ziekte |
2084.
Het gaat niet goed met de wereld. Nee, echt niet goed. Parijs
is nog steeds ondergelopen door de wassende Seine. Italië
is ook verzopen. De vluchtende Italianen vechten met de Zwitsers
over de Alpen. De Sahara is nu helemaal onleefbaar geworden
door de verzengende hitte. In Oceanië vecht men ter dood
om de weinige droog gebleven gebieden te beschermen tegen
klimaatvluchtelingen. In Noord-Amerika woedt een hevige burgeroorlog.
Recent hebben Texaanse separisten zelfs de laatste oliebronnen
in brand gestoken. Men krijgt ze maar niet geblust. In Azië
slaat de griepepidemie dodelijk om zich heen. Het einde van
de wereld is echt nabij. De mens dreigt uit te sterven. Vanop
de planeet Näkän kijkt men de situatie met lede
ogen aan. Ze kunnen toch geen potentieel intelligent ras laten
uitsterven? Dat kan toch niet? Hun leiders besluiten dan ook
eensgezind een immense reddingsactie op touw te zetten en
de mensheid van extinctie te redden. De pasgehuwden Swänn
en Sätie worden gemobiliseerd om deel te nemen aan de
invasie. Arts Sätie helpt de zieke Parijzenaars. Soldaat
Swänn wordt ingezet om de Näkäanse brandweer
te beschermen bij de Texaanse olieramp. Voor de Näkänen
is het duidelijk dat ze in vrede komen en alles in gereedheid
brengen om de mensheid een echte renaissance te gunnen. Maar
de mens zou de mens niet zijn als hij hun bedoelingen onmiddellijk
zou begrijpen.
Renaissance zou de zoveelste apocalyptische sf-thriller
kunnen zijn. Er wordt getapt uit de bekende vaatjes als Ravian,
Jeremiah, Golden City en Enki Bilals
Bug. En helaas zien ook de aliens er hier verdomd
menselijk uit. De Avatar-ziekte dus. Waarom speelt
elk sf-verhaal tegenwoordig zo op veilig met zijn buitenaardsen?
We slaagden er vroeger toch ook in om Mogwais, Alf en E.T.
graag te zien? Maar dan koos scenarist Fred Duval
(Carmen McCallum, UUR U, Hauteville
House) alsnog voor een originele invalshoek. De E.T.'s
van dienst hebben echt vreedzame bedoelingen. Ook het zijsprongetje
naar de leefwereld van Swänn en Sätie was absoluut
verfrissend én geloofwaardig. Bovendien scoort tekenaar
Emem (armen McCallum, UUR U)
flink veel punten. De Fransman ging immers voluit in het scheppen
van de wonderlijke florawereld van Näkän. Het resultaat
heeft mede door de psychedelische inkleuring een machtige
retrotoets, enigszins vergelijkbaar met Frederik Peeters'
Koma en bepaalde Axel Moonshines. Dik geslaagd
dus.
De start van het drieluik Renaissance speelt flink
wat troeven uit en heeft heel wat in huis om te scoren bij
een groot publiek. Alleen jammer dat het eerste deel een puur
inleidingsdeel is dat nog alle kanten uit kan, maar wij zijn
er alvast nu al voor gegaan. |
WOUTER PORTEMAN --- mei 2019 |
|