Remi, Alleen op de Wereld
COMPLEET VERHAAL
Remi, Alleen op de Wereld
KLIK
voor andere strips van
Éric Stalner

KLIK

voor andere strips van
Cédric Simon
REMI, ALLEEN OP DE WERELD
Éric Stalner + Cédric Simon naar de roman van Hector Malot
Dark Dragon Books | 56 p. | € 18,95 (HC)
De krop
Ergens eind jaren 1970 konden we op de woensdagnamiddag niet snel genoeg van de voetbaltraining naar huis fietsen om ongedoucht in de zetel te ploffen voor Avro's Kinderbios. Een van de vele tekenfilmseries — naast langvergeten klassiekers als Schuilnaam Olifant, Hong Kong Phooey, Annemarie en Captain Caveman — was een Japanse animebewerking van Hector Malots Alleen op de Wereld. Tranen met tuiten huilden we toen bij al het onrecht dat de jonge Remi werd aangedaan, iets wat we een dag later op de speelplaats natuurlijk met de nodige cool wisten te verbloemen. Voor onze plechtige communie kregen we dan de in kunstleer ingebonden versie van uitgeverij Lekturama uit hun reeks Wereldberoemde Jeugdboeken voor Kinderen en Volwassenen (Wat een titel!), maar we kunnen ons niet herinneren dat we die ooit volledig uitgelezen hebben. Remi raakte eerst uit het oog en toen uit het hart. Tot hij in 2015 al even een gesmaakte comeback maakte in de versie van Bart Proost!

En nu krijgen we vier jaar later nog maar eens de avonturen van eenzame Remi in stripvorm, deze keer in de versie van Éric Stalner en Cédric Simon. Beide heren baseerden zich voor het scenario op de filmversie uit 2018 van Antoine Blossier (én met karakteracteur Daniel Auteuil in de rol van Vitalis, de nogal nurkse potsenmaker). Hoewel ze al bij al redelijk trouw de grote lijnen van het originele verhaal volgen, blijven nogal wat zijpaden onbewandeld en wordt er al van in het begin plaats ingeruimd voor een oudere versie van het hoofdpersonage. Zo kan die al flashbackend terugkijken op zijn roerig levensverhaal. Ondanks de vele geschrapte verhaallijnen (vooral het tweede deel van de roman komt amper aan bod en er zijn zelfs wat honden moeten verdwijnen), zit de plot nog steeds overvol en dan blijken 56 pagina's wat aan de lage kant om het verhaal van het nodige vlees te voorzien. Dit is vooral te merken aan de bruuske overgangen die het verhaal steeds een versnelling hoger stuwen richting het alombekende happy end. Toch was dit album (zeker door de fijne tekeningen van Stalner) een mooie hernieuwde kennismaking met deze oerklassieker. De tranen met tuiten bleven uit, de krop in de keel was er nog wel!
MARIO STABEL --- januari 2019