|
KLIK
voor andere strips van
Éric Stalner
KLIK
voor andere strips van
Cédric Simon |
|
|
REMI, ALLEEN OP DE WERELD
Éric
Stalner + Cédric Simon naar de roman van Hector Malot
Dark Dragon Books | 56 p. | € 18,95 (HC) |
De
krop |
Ergens
eind jaren 1970 konden we op de woensdagnamiddag niet snel
genoeg van de voetbaltraining naar huis fietsen om ongedoucht
in de zetel te ploffen voor Avro's Kinderbios.
Een van de vele tekenfilmseries — naast langvergeten
klassiekers als Schuilnaam Olifant, Hong Kong
Phooey, Annemarie en Captain Caveman
— was een Japanse animebewerking van Hector
Malots Alleen op de Wereld. Tranen met tuiten
huilden we toen bij al het onrecht dat de jonge Remi werd
aangedaan, iets wat we een dag later op de speelplaats natuurlijk
met de nodige cool wisten te verbloemen. Voor onze plechtige
communie kregen we dan de in kunstleer ingebonden versie van
uitgeverij Lekturama uit hun reeks Wereldberoemde
Jeugdboeken voor Kinderen en Volwassenen (Wat een titel!),
maar we kunnen ons niet herinneren dat we die ooit volledig
uitgelezen hebben. Remi raakte eerst uit het oog en toen uit
het hart. Tot hij in 2015 al even een gesmaakte comeback
maakte in de versie van Bart Proost!
En nu krijgen we vier jaar later nog maar eens de avonturen
van eenzame Remi in stripvorm, deze keer in de versie van
Éric Stalner en Cédric
Simon. Beide heren baseerden zich voor het scenario
op de filmversie uit 2018 van Antoine Blossier
(én met karakteracteur Daniel Auteuil
in de rol van Vitalis, de nogal nurkse potsenmaker). Hoewel
ze al bij al redelijk trouw de grote lijnen van het originele
verhaal volgen, blijven nogal wat zijpaden onbewandeld en
wordt er al van in het begin plaats ingeruimd voor een oudere
versie van het hoofdpersonage. Zo kan die al flashbackend
terugkijken op zijn roerig levensverhaal. Ondanks de vele
geschrapte verhaallijnen (vooral het tweede deel van de roman
komt amper aan bod en er zijn zelfs wat honden moeten verdwijnen),
zit de plot nog steeds overvol en dan blijken 56 pagina's
wat aan de lage kant om het verhaal van het nodige vlees te
voorzien. Dit is vooral te merken aan de bruuske overgangen
die het verhaal steeds een versnelling hoger stuwen richting
het alombekende happy end. Toch was dit album (zeker door
de fijne tekeningen van Stalner) een mooie hernieuwde kennismaking
met deze oerklassieker. De tranen met tuiten bleven uit, de
krop in de keel was er nog wel! |
MARIO STABEL --- januari 2019 |
|