|
KLIK
voor andere strips van
Frank Pé
KLIK
voor andere strips van
Bom |
|
|
RAGEBOL: DE INTEGRALE
1. De Droom van de Walvis - 2. De Beeldhouwers van het Licht
- 3. De Nacht van de Kat - 4. Onder Twee Zonnen - 5. Een Faun
op Je Schouder
Frank
Pé + Bom / Frank Pé
Dupuis | 272 p. | € 45,00 (HC) |
Dit
is waarom wij strips lezen |
Er
is geen strip die we de voorbije vijfentwintig jaar zo vaak
gelezen hebben als De Droom van de Walvis van Ragebol.
Het verhaaltje van een wat schuchtere jongen die verdwaalt
in een vergeten en magisch Brussel, blijft ons tot op vandaag
aangrijpen. Telkens als hij de echte walvis ontdekt die onder
een van de mooiste musea van België leeft, maakt ons
hart een sprongetje. Dit is het. Dit is waarom wij strips
lezen. Begin jaren 1980 waren de periode dat het beeldverhaal
volwassen werd. Casterman lanceerde zijn
baanbrekende Wordt Vervolgd Romans (met one-shots
van Didier Comès, François
Schuiten, Canardo,...) en vond zo mee het
graphic novel-concept uit. Ook bij Dupuis
durfden ze plots iets meer. Frommeltje
en Viola, Jerome
K Jerome Bloks, en Ragebol
zagen het levenslicht.
Ragebol begon als een figuurtje dat een natuurrubriekje in
het weekblad Robbedoes aan elkaar praatte. Het stelde
niet veel voor, maar Frank Pé kon
met zijn tekeningen dieren tot leven brengen. Het is pas toen
hij scenarist Bom tegen het lijf liep dat
Ragebol echt tot leven kwam. In de wereld van Bom staat immers
de geschiedenis van religie, esoterisme en beschaving centraal.
En plots werd de gesloten, groene jongen Ragebol een personage
dat in vreemde situaties terechtkomt en zich steeds meer openstelt
voor de wereld. De Bom-signatuur komt het meest tot uiting
in de ecologische en economische fabel De Beeldhouwers
van het Licht waarin Ragebol naar zijn oom, een mooie
cameo van René Hausman van wie Frank
de natuurrubriek overnam, op vakantie trekt. Mooi geschreven,
prachtig getekend, maar uiteindelijk vandaag net een ietsje
minder intrigerend dan De Droom van de Walvis.
De Nacht van de Kat was bij zijn verschijnen voor
ons één grote ontgoocheling. Het was een niemendalletje.
Net zoals het Kuifje-album De Juwelen van Bianca
Castafiore draait alles rond iemand die op een bepaalde
plaats en binnen een beperkte tijdspanne op zoek is naar iets
dat hij verloren is. Het klassieke concept van de drie eenheden
dus. Eenheid van tijd: alles gebeurt in één
nacht. Eenheid van plaats: de Leopoldwijk in Brussel. En eenheid
van handeling: Ragebol zoekt zijn kat. Eenvoudiger kan niet.
Geen avonturen, geen exotische decors... Gelukkig was Frank
grafisch toen op zijn top. Maar hoe vaker we het verhaal lazen,
hoe rijker het werd en hoe wilder we ervan werden. Een van
de onderliggende thema's bij Ragebol is dat de reeks een groot
liefdesverhaal is. Al vanaf De Droom van de Walvis
is de jongen in al zijn schuchterheid verliefd op de knappe
Catherine, een cameo van actrice Jamie Lee Curtis
op wie Frank dol was. In het derde verhaal, De
Nacht van de Kat, volgen we op de voet hoe de bedeesde
Ragebol een doortastende man wordt. Het maakt dat De Nacht
van de Kat een evidentie was in ons lijstje
van beste liefdesstrips.
Op de rand van hun grote doorbraak werd het plots stil rond
de reeks. Frank ging helemaal op in Zoo en werd een
graag geziene gast in het grafische schnabbelcircuit. Elf
jaar na De Nacht van de Kat verscheen plots de veredelde
reisgids Onder Twee Zonnen waarin Frank ons mooie
plaatjes toont van Japan en Burundi. Frank had de smaak weer
te pakken. Een paar jaar later verschijnt Een Faun op
Je Schouder, een strip waarvan je als lezer wenst dat
een redacteur meer zeggenschap had gehad.
Deze integrale van Ragebol omvat de vijf albums aangevuld
met een mooi dossier van tweeëntwintig pagina's. Hier
is helemaal niets mis mee en zeker de helft van deze bundeling
is essentieel in elke stripbibliotheek. Alleen zitten wij
toch ergens met een wrang gevoel. Bij onze zuiderburen verschenen
twee integrales van Ragebol met gags en kortverhalen
die ook in Robbedoes stonden en in totaal meer dan
tweehonderd bonuspagina's met schetsen, coverstudies, reproducties
van ex librissen, portfolio's, enzovoort. We weten dat de
economische realiteit — veel was enkel in Spirou
verschenen en nog nooit vertaald, bijvoorbeeld een groot aantal
dagboekstripjes uit Ragebols natuurrubriek — de uitgeverij
de richting heeft gestuurd van deze lichtere integrale. Het
zij zo. Feit is dat ook deze 272 bladzijden elke eurocent
waard zijn. Essentieel.
|
WOUTER PORTEMAN --- juni 2019 |
|