|
KLIK
voor andere strips van
Olivier Schrauwen
KLIK
voor andere strips van
Florent Rupport
KLIK
voor andere strips van
Jérôme Mulot |
|
|
PORTRET VAN EEN ZUIPSCHUIT
Olivier
Schrauwen / Florent Ruppert / Jérôme Mulot
+ Florent Ruppert / Jérôme Mulot
Dupuis (Vrije Vlucht) | 184 p. | € 29,95 (HC) |
Afstotelijke
aantrekkingskracht |
Alcohol
maakt wat los in een mens. Sommigen worden euforisch, anderen
juist somberder. Sommigen worden plots je beste vriend. Anderen
veranderen al na een paar glazen in smeerlappen. Piraat Guy
behoort tot het laatste slag. Hoe zatter hij is, hoe onuitstaanbaarder
hij wordt. Hij is een onverbiddelijke leugenaar, een luie
dief en een crapuleuze verkrachter. Bovendien is Guy het type
dronkaard die het leuk vindt om iemand letterlijk onder te
zeiken en die terzelfdertijd het gevoel te geven dat hij erom
vraagt. Kortom, Guy is een echte klootzak. Vrienden heeft
hij niet. Hij omringt zich met beïnvloedbare mensen die
hij gebruikt, misbruikt en uiteindelijk wegwerpt. Het leven
van Guy is van een peilloze leegheid. De piraat wisselt roof-
en moordpartijen af met zuipen. Veel zuipen. Dat is het.
Na 184 pagina's niets aflatende tristesse is de boodschap
duidelijk. De geromantiseerde, coole piraat uit Schatteneiland
bestaat niet én zuipen doet een mens echt geen goed.
Alsof dit nog niet genoeg is, kiezen de auteurs ervoor om
enkel het gezicht van Guy te tekenen. De meeste andere nevenpersonages
zijn letterlijk gezichtsloos. Hierdoor blijft alleen nog die
klotevent over om je met 'm te vereenzelvigen. En als er dan
eens een nevenpersonage wordt uitgewerkt, mag je er zeker
van zijn dat hij of zij uiteindelijk door de obscure piraat
vermoord wordt. Tja. Maar net die moordpartijen zijn het peper
en zout die deze vlot lezende strip kruiden. Elke verse dode
van Guy komt terecht in het grote zwarte niets. Vanuit dit
uitgedoofde vagevuur becommentariëren ze Stadler- en
Waldorf-gewijs de misdaden van Guy. Om hem goed te kunnen
zien, schuiven ze het hemelgordijn wat open. Knap gevonden
en zalige lichtpunten.
Toch zijn die momenten te schaars om ons de ultieme leegheid
van het verhaal te doen vergeten. Is dit het nu? Wat missen
we? Waar kijken we over? Is dit nu zelfingenomenheid, pure
kunst of een gebrek aan inlevingsvermogen bij ons? Eerlijk,
we weten het allemaal niet. Hoe dan ook, de Zuipschuit
drijft op die tegenstrijdigheden. Ook het maken van de strip
lijkt ons een boeiende LAT-relatie geweest te zijn. De auteurs
ontmoetten elkaar voor het eerst in 2007, in Helsinki. De
Fransen Florent Ruppert en Jérôme
Mulot (die met Bastien Vivès De
Grote Odalisk voor de collectie Vrije Vlucht maakten)
charmeerden Vlaming Olivier Schrauwen toen
voor het project met een glas exquise whisky. Helaas houdt
Schrauwen niet van whisky. Deze anekdote typeert voor ons
de sfeer van dit Portret van een Zuipschuit. Aantrekken
en afstoten.
Net zoals bij hun andere Vrije Vlucht-strips, stuurden
de Fransen, die grotendeels het verhaal schreven én
alle decors uitwerkten, hun platen digitaal door naar Schrauwen.
Die zette er vervolgens zijn personages in. Maar Schrauwen
bewerkte vaak hun tekeningen — soms tot verrassing van
de Fransen — en geeft ze zo net dat extraatje. Het mooiste
voorbeeld vind je op een van de laatste pagina's waar Schrauwen
een geweldige tekening van Brugge bewerkte met een dikke laag
gouache. Zo legde hij de geslaagde link met de laatste acht
bizarre, prachtige pagina's. Aantrekken en afstoten. Toegankelijkheid
en experiment. Het lijkt symbolisch te zijn voor de strip
en hun makers. Deze spanning voel je voortdurend in de strip,
in het verhaal en in de tekeningen. Net hierdoor wordt de
strip boven de afstotelijke leegheid van de hoofdplot uitgetild.
Portret van de Zuipschuit is een buitenbeentje. Opvallend
toegankelijk, lekker zwartgallig en knap getekend, maar helaas
behept met een hoofdfiguur die alleen maar walging oproept.
Voor de durvers. |
WOUTER PORTEMAN --- maart 2019 |
|