|
KLIK
voor andere strips van
Judith Vanistendael |
|
|
PENELOPE
Judith
Vanistendael
Oogachtend / Scratch Books | 160 p. | € 26,95 (HC) |
Love
will tear us apart |
Penelope
redt levens... Elke dag weer... Als chirurg werkt ze namelijk
in een veldhospitaal in het Syrische Aleppo. Als ze na een
hele tijd nog eens in Brussel aankomt en zich bij haar man
en dochter voegt, heeft ze een groot probleem om zich voor
de zoveelste keer aan te passen aan de esterse sleur en kan
ze zich amper nog vinden in de first world problems
van haar gezin. Alles lijkt nu eenmaal nogal banaal als je
de week daarvoor nog enkelhoog in het bloed stond en je de
rauwe realiteit van een land in oorlog niet uit je systeem
krijgt.
Judith Vanistendael geeft in dit pakkende
relaas slechts geleidelijk alles prijs en bouwt de spanning
prentje per prentje op. De proloog van het verhaal kruipt
al onmiddellijk onder je huid. Door de twee werelden lijnrecht
tegenover elkaar te zetten in een split screen zet
ze namelijk onmiddellijk alles op scherp en blader je gebiologeerd
en even van de wereld verder. Het poëtische aspect van
het album wordt bovendien nog versterkt door enkele treffende
bijdragen van columnist en poëet Bernard Dewulf,
die eveneens model stond voor de echtgenoot/dichter uit het
album. De schrijfster hangt haar vertelling tussen de regels
ook op aan De Odyssee van Homeros,
al draait ze de rollen duidelijk om en is het deze keer man
Otto die hunkerend moet wachten totdat vrouwlief zich huiswaarts
wil begeven. Hoewel beide partners redelijk stevig in hun
schoenen staan en elkaar het licht in de ogen willen gunnen,
lijken ze toch blindelings op een muur van vervreemding en
onderlinge vertwijfeling af te stevenen. Een midlifecrisis
blijft nu eenmaal een midlifecrisis, zelfs al is ze gedreven
door altruïsme...
Vanistendael bewijst hier dat ze een puur en authentiek auteur
is die met deze Penelope zachtjes een vinger op een etterende
wonde legt, een wonde die maar niet lijkt te willen helen.
Menselijke relaties zijn nu eenmaal niet vanzelfsprekend,
niet voor een chirurg, niet voor een dichter, niet voor ons,
de lezers. |
MARIO STABEL --- september 2019 |
|