|
ONKLOPBAAR 1
Gerechtigheid en Verse Groente
Pascal
Jousselin
Dupuis | 48 p. | € 13,95 (HC) |
Spel
zonder grenzen |
En
we gaan van links naar rechts, van boven naar onder, maar
steeds van links naar rechts. Ja, de Europese wetten van het
striplezen liggen al vele jaren vast. En hoe verder je leest,
steevast van links naar rechts, hoe meer de tijd opschuift.
In manga's kan dit een schamel minuutje zijn, maar in Europese
strips kan er gerust enkele uren, ja zelfs dagen tussen twee
opeenvolgende prentjes zitten. Het wonder van de tekstkadertjes,
weet je wel. Er zijn nog meer wonderlijke axioma's in de negende
kunst. Onze stripgeest begrijpt het al wanneer een personage
in het eerste prentje zegt dat hij zal voorlezen uit een boek
je het daaropvolgende prentje een scène uit dat boek
getekend ziet. Het kan nog complexer. Als een personage naar
rechts kijkt, is de kans groot dat de scène in het
volgende prentje wat later in tijd en ruimte plaatsvindt.
Kijkt hij opvallend naar links, zou er een flashbackje kunnen
aankomen. Jaja, striplezen is een vak dat je pas beheerst
door veel te lezen. Lol.
De stripsuperheld Onklopbaar zet al die wetmatigheden op de
helling. Er is geen verleden en geen heden. Voor hem is tijd
ruimte en ruimte tijd. Zo kan onze no-nonsense held een balletje
gooien vanuit het vijfde prentje naar het prentje boven hem
en vangt hij het daar op. Straf. Initieel doet dit spel zonder
stripgrenzen wat pijn aan onze hersenen, maar al snel zitten
we te schaterlachen door de geweldige vondsten.
Tekenaar-scenarist Pascal Jousselin beseft
dat zijn trucjes duidelijk moeten zijn en houdt de tekeningen
zo eenvoudig mogelijk. Minutieus en enorm doordacht bouwt
hij zijn platen op. Een basis-wafelijzerstructuur zorgt voor
een duidelijke kadrering. De tekeningen zijn in een even duidelijke,
klare lijn. De tekstballonen zijn perfect geplaatst. Dit ziet
er eenvoudiger uit dan een Jommeke, maar dat is buiten
de superstripheld gerekend die geweldig freestylet op en door
de platen.
Helaas is niets zo eentonig als de voorspelbaarheid van onvoorspelbare
visuele grappen. Gelukkig vond Pascal Jousselin, net zoals
Merho in Album 26, nog andere stripwetten
die hij kon breken. Rustig voert hij die op via andere helden.
2D-boy is onze favoriet. Voor hem bestaat er geen diepte waardoor
hij dingen uit wat wij de achtergrond noemen, kan vastnemen
en even groot op de voorgrond plaatsen. Super. Door die vondsten
blijft het album even boeiend en verrassend als op de eerste
pagina's.
Onklopbaar is een verademing in het humorgenre. Als
allergrootste superheld ontsnapt hij als enige aan de wetmatigheid
van de negende kunst. Je moet het maar doen. Topalbum! |
WOUTER PORTEMAN --- augustus 2019 |
|
|