Nils 2
DEEL 2 VAN TRILOGIE
Nils 2
KLIK
voor andere strips van
Antoine Carrion


KLIK
voor andere strips van
Jérôme Hamon
NILS 2
Cyan

Antoine Carrion + Jérôme Hamon
Silvester | 64 p. | € 17,95 (HC met A3-kunstdruk)
Ecologische apocalyps
Er groeit niets meer. Geen plantje kiemt. Niets. Nada. Nochtans is de grond zo vruchtbaar als een Californische zeehaas. Maar elk zaadje verdort er en verrot. Ook de dieren en mensen worden niet meer zwanger. De wereld is om zeep. Om de hongersnood voor te zijn, gaan Nils en zijn vader op onderzoek. Daar, over de grens waar men zegt dat er nog een woud is, ontdekken ze de oorzaak van de grote onvruchtbaarheid. Gigantische robots van de hoofdstad Cyan roven er kleine wonderlijke wezentjes, de elementalen. Dit zijn geesten van overleden wezens die plantenzaad een bewustzijn geven en doen groeien. Aan dit verwoestende tempo moet Cyan nu al voor miljarden elementalen gevangengenomen hebben. Geen kat die weet waarom. Ook de amazones van het woud zijn er niet gerust in. Intussen wordt de allerlaatste groene long aangevallen door de robots. Maar er is misschien hoop: at als ze nu eens de machthebbers van Cyan proberen te vernietigen in plaats van hun haast onverwoestbare robots? Het is hoogtijd om de runen te raadplegen. Hoog boven het gespuis van dorpelingen, woudbewoners en de machthebbers van Cyan kijken drie goden gefascineerd toe naar het gewriemel onder hen. Vreemd genoeg zijn ze gekweld door een visioen waar de levensboom Yggdrasil aangevallen wordt door wurgende, metalen tentakels. Zouden ze ingrijpen of niet? Moeten ze Nils en zijn kompaan Arun niet helpen in hun queeste op zoek naar de boom? Ach, foert. Tot nu toe is er nog nooit iets goeds voortgekomen uit een verbond tussen mens en God.

Het eerste deel werd vorig jaar bedolven onder de superlatieven. Nils is een ecologische sf-strip boordevol Noorse en Japanse mythologie, maar het was vooral een steengoede strip die Jan en alleman positief verraste. In het tweede album duwt scenarist Jérôme Hamon fors door op het gaspedaal. Het verhaal verhardt op alle vlakken. Het cynisme van de machthebbers van Cyan wedijvert met de totale teloorgang van de natuur én het gratuite gedoe van de goden. Mythologie, ijdelheid en overmoed voeren de boventoon in dit deel.

Hamon verwacht veel van zijn lezers, vertilt zich soms, maar stuwt ons uiteindelijk naar een Akira-achtige apocalyps. Wow, dit was zwaar. Maar ook nu weer gooit tekenaar Antoine Carrion zich. In zijn verwesterde Miyazaki-stijl (Spirited Away) verleidt hij ons voortdurend. Elke plaat ontlokt ons een vette wow. Dit is krachtiger dan Mr. Proper. En dan is er nog die geweldige inkleuring. Ondanks de onvruchtbaarheid had het eerste deel een groene kleurtoon. Deel 2 is onpeilbaar donkerblauw en zwart, af en toe opgeschrikt door een felwitte lichtflits. Het slotdeel belooft ons alvast een donkergrijze cover. No future. Dat belooft. Of worden we alsnog verrast?

Het drieluik Nils is een geweldig buitenbeentje. Wat begon als een ecologische aanklacht mondt nu uit in een mythische apocalyps. We hebben geen idee waar dit straks zal eindigen, maar één ding is een zeker: we zitten op de eerste rij!
WOUTER PORTEMAN --- maart 2019

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: