|
KLIK
voor andere strips van
Steve Van Bael
KLIK
voor andere strips van
Peter Van Gucht |
|
|
NACHTWACHT 1
De Absorbant
Steve
Van Bael + Peter Van Gucht
Standaard Uitgeverij | 32 p. | € 6,50 (SC) |
Gebeiteld |
Nachtwacht
is een onder kinderen geliefde en populaire fantasyreeks van
Studio 100. Zelf hebben we er nog nooit een
aflevering van gezien, maar hebben die kinderen weleens een
aflevering van Merlina, De Kat of Kapitein
Zeppos bekeken? Elke generatie zijn favorieten, nietwaar?
Specifiek voor de huidige doelgroep van jonge tv-kijkertjes
is de gelijknamige stripreeks in het leven geroepen. Voor
wie buiten die doelgroep valt en toch de strip wil lezen,
zou een introductiepagina over de personages en de kernelementen
welkom geweest zijn.
Het gaat dus om een vampier, een elf en een weerwolf die in
het middeleeuws ogend dorpje Schemerweer wonen. Van daaruit
passeren vaak wezens uit de onderwereld in menselijke gedaante.
Het trio beschermt als Nachtwacht het dorpje tegen wezens
die een gevaar betekenen. De drie hebben magische krachten
terwijl de in boeken gevangen geest Vega als mentor en wijze
optreedt. Vlad (de vampier) en Wilko (de weerwolf) hebben
vaak ruzie met elkaar, het elfje Keelin zit daartussen. In
De Absorbant ontdekt de leergierige Keelin een toverspreuk
waarmee het portaal naar de onderwereld kan afgesloten worden.
Waarom die spreuk nog niet eerder is gebruikt, doet vragen
rijzen. Wilko wacht het antwoord niet af en besluit in zijn
eentje het portaal te sluiten. De gevolgen zijn niet van de
poes.
Peter Van Gucht maakte hier een vlot lezend
verhaal van, hoewel er voor ons nog te veel onbekende factoren
in zitten. Met nog meer albums zullen we de onderlinge relaties
en vaste elementen beter leren kennen, verwachten we. Daar
staan we in ieder geval voor open, want dit eerste deeltje
smaakte naar meer.
Voor Steve Van Bael is dit een welgekomen
opdracht na de voorbije jaren waarin hij willens nillens onvoldoende
kon uitblinken. Zijn laatste productie, Baba Yega,
ook al een strip naar een tv-fenomeen, stuitte na deel 1 op
onhaalbare eisen. Tegelijk is die dansformatie al over zijn
hoogtepunt heen, ook al heeft het nieuwe management, Studio
100, daar grote plannen mee. Met Nachtwacht zit hij
ons inziens gebeiteld. Het bronmateriaal is veel dankbaarder
om mee te werken en het verder uit te werken naar een wereldje
dat nog een tijdje meekan. Met z'n dynamische Franco-Belgische
tekenstijl à la flamande kan hij ons nog steeds bekoren.
Zijn paginalay-outs zijn er trouwens op verbeterd. Hij heeft
wel een paar tics waar hij eens vanaf moet (we hebben een
hekel aan zijn opgeheven vingertjes of handjes als er een
uitleg wordt gegeven), maar daar letten wellicht alleen recensenten
op die geen andere opmerkingen op zijn prima tekenwerk kunen
bedenken.
We hadden er ons sneller vanaf kunnen maken als we hier gewoon
de mening van ons nichtje, behorend tot de doelgroep, hadden
meegedeeld. Haar analyse beperkte zich tot een welgemeende
"leuk!". Wij hebben veel meer woorden nodig om eigenlijk
precies hetzelfde te zeggen. |
DAVID STEENHUYSE --- februari 2019 |
|