|
NAASTEN
Melanie
Kranenburg / Niek Van Ooijen + Maaike Haan
Oogachtend | 232 p. | € 19,99 (SC) |
Of
is het K? |
Het
zal misschien ook aan onze gezegende leeftijd liggen, maar
de laatste jaren werden we in onze onmiddellijke omgeving
tamelijk vaak geconfronteerd met de gemene killer die kanker
ook anno 2019 blijft. Zowel bij mannen als vrouwen staan kankergerelateerde
ziektes als een van de belangrijkste doodsoorzaken geboekstaafd.
Gedragswetenschapster Maaike Haan houdt zich
al enkele jaren bezig met een onderzoek naar palliatieve zorg
en probeert wat verder te kijken dan de pure statistieken.
Samen met twee studenten van de opleiding Comic Design van
kunstacademie ArtEZ in Zwolle, Melanie
Kranenburg en Niek Van Ooijen, zette
ze deze graphic novel op poten om het fenomeen mantelzorg
onder de aandacht te brengen. Uit vele uren gesprekken met
mantelzorgers en terminaal zieke patiënten puurde ze
uiteindelijk twee (fictieve) verhalen. De stripauteurs werkten
dan apart een van de verhaallijnen uit. In het album meanderen
die — op enkele bruggetjes na — netjes naast elkaar.
Het verhaal van Geert vertelt het zoeken van een man wiens
leven er plots totaal anders uitziet door de zorg voor zijn
zieke vrouw. Hoewel hij zijn persoonlijke missie geen moment
in twijfel trekt, is de confrontatie met zijn vroegere zorgeloze
bestaan soms beenhard. Kranenburg kiest voor een toegankelijke
tekenstijl om dit alles in beeld te brengen en deed ons bij
momenten wat aan Aimée de Jongh denken
zonder dat ze die klakkeloos kopieert.
Bij de vader van Eva werd longkanker vastgesteld. Haar broer
en zus vinden het heel moeilijk om de man te zien aftakelen,
zodat de zorg vooral op Eva's frêle schouders terechtkomt.
We zien haar zoeken en twijfelen en ze vindt het uitermate
moeilijk om de touwtjes uit handen te geven. Van Ooijen brengt
dit alles een stuk bruter in beeld, beperkt zich tot een grijszwart
kleurenpalet met veel arceringen en hanteert zo een stijl
die een stuk minder commercieel oogt dan die van zijn collega.
De occasionele botsing tussen de twee verhalen blijkt visueel
echter wonderwel te werken.
Normaal halen we voor dergelijke verhalen ostentatief de schouders
op, maar hier slagen de auteurs erin om een pakkende, herkenbare
en pure weerslag te geven van een gelaagde problematiek die
ons allen aanbelangt. Als de jonge honden er nu nog in slagen
om met iets originelere metaforen voor de dag te komen (de
torenhoge rotspartijen, de rit in de rollercoaster,...) voorspellen
we hen met stip een grote toekomst! |
MARIO STABEL --- september 2019 |
|
|