Melior
COMPLEET VERHAAL
Melior
KLIK
voor andere strips van
Jan Vervoort
MELIOR
1984 Memoires: De Muurschilder

Jan Vervoort
Arboris | 88 p. | € 19,95 (HC)
Uit het juiste hout gesneden
We waren al geen fan van de fletse compilatiecover van Jan Vervoorts De Complete Elno, in 2017 uitgegeven door Arboris, maar het kan blijkbaar nog slechter qua illustratie en typografie. Dit is een van de lelijkste covers die al is, nu ja, vormgegeven door Arboris. Wat een verschil met de oorspronkelijke cover van het album De Muurschilder. Zelfs de illustratie op de achterkant van het album in de Titanic Reeks had meer zeggingskracht dan het brolwerk dat we nu moeten dulden. De grafische vormgeving van het dossier en de achtergrondpagina's tussen de verschillende verhalen is net zo braaf, saai en gemakzuchtig.

Maar goed, het ligt niet in onze aard om lang zuur te blijven. Jan Vervoort ontwierp het personage Melior in 1984 toen hij werd gevraagd om een strip te maken voor het stripmaandblad Titanic. Na een korte proloog in Titanic nummer 5 ging in nummer 7 het lange verhaal De Muurschilder van start. Verdere afleveringen liepen in 1985 en 1986. Vervolgens verscheen in 1987 een album in de collectie Titanic Reeks dat 52 pagina's telt. De nieuwe editie is 88 pagina's dik. Niet alleen staat er een achtergronddossier bij en een hoofdstukje met losse illustraties, maar ook andere korte verhalen uit de periode van Titanic. Samen met zijn toenmalige inkleurster en echtgenote Mieke Somers heeft Jan Vervoort alle pagina's opnieuw ingekleurd met frisse, heldere kleuren.

In het proloogverhaal verliest Melior al zijn spaarcenten door gekelderde aandelen. Zijn vriendin moet 'm niet meer en hij raakt aan lager wal. In het hoofdverhaal De Muurschilder laat hij zich noodgedwongen voor de kar spannen voor een betaalde klus. In opdracht van galeriehouder Voskamp reist hij naar Berlijn om schilderijen op te halen. Toen stond de Berlijnse Muur er nog en dienen de schilderijen met een trucje over de muur te komen. Dat hier een luchtje aan hangt, is wel duidelijk nadat er bij Voskamp een lijk werd aangetroffen. Voor Melior start een avontuur vol obstakels en gevaren.

Aansluitend staan twee kortverhalen die niets met Melior te maken hebben, maar op zichzelf staan. In het eerste wil een loser er een eind aan maken door zich voor de trein te werpen, in het tweede gelooft een andere loser dat hij het grote lot heeft gewonnen nog voor de winnaar is bekendgemaakt. Ook Meliors situatie is weinig benijdenswaardig, maar hij is wel iemand die weigert bij de pakken neer te zitten en tot actie overgaat, precies het soort held dat uit het juiste hout is gesneden. Hij is zo'n beetje de gewonemensenversie van Ray Banana die Ted Benoit eind jaren 1970 creëerde en in een gelijkaardige tekenstijl uitwerkte.

Vervoorts klare lijn-aanpak was modieus in de jaren 1980. Vandaag oogt het tijdloos omdat deze tekenstijl nog steeds aanslaat en goed werkt. In zijn minimalisme is het net rijk genoeg en Vervoort kent de kunst om dat te beheersen. Niet alle prenten, gezichten en houdingen overtuigen compleet, maar het talent staat buiten kijf. Op de laatste pagina's staan enkele losse illustraties gebundeld die een nog betere indruk geven van zijn toepassingen van de klare lijn
DAVID STEENHUYSE --- mei 2019