|
KLIK
voor andere strips van
Jan Vervoort |
|
|
MELIOR
1984 Memoires: De Muurschilder
Jan
Vervoort
Arboris | 88 p. | € 19,95 (HC) |
Uit
het juiste hout gesneden |
We
waren al geen fan van de fletse compilatiecover van Jan
Vervoorts De Complete Elno, in 2017 uitgegeven
door Arboris, maar het kan blijkbaar nog
slechter qua illustratie en typografie. Dit is een van de
lelijkste covers die al is, nu ja, vormgegeven door Arboris.
Wat een verschil met de oorspronkelijke cover van het album
De Muurschilder. Zelfs de illustratie op de achterkant
van het album in de Titanic Reeks had meer zeggingskracht
dan het brolwerk dat we nu moeten dulden. De grafische vormgeving
van het dossier en de achtergrondpagina's tussen de verschillende
verhalen is net zo braaf, saai en gemakzuchtig.
Maar goed, het ligt niet in onze aard om lang zuur te blijven.
Jan Vervoort ontwierp het personage Melior in 1984 toen hij
werd gevraagd om een strip te maken voor het stripmaandblad
Titanic. Na een korte proloog in Titanic
nummer 5 ging in nummer 7 het lange verhaal De Muurschilder
van start. Verdere afleveringen liepen in 1985 en 1986.
Vervolgens verscheen in 1987 een album in de collectie Titanic
Reeks dat 52 pagina's telt. De nieuwe editie is 88 pagina's
dik. Niet alleen staat er een achtergronddossier bij en een
hoofdstukje met losse illustraties, maar ook andere korte
verhalen uit de periode van Titanic. Samen met zijn
toenmalige inkleurster en echtgenote Mieke Somers
heeft Jan Vervoort alle pagina's opnieuw ingekleurd met frisse,
heldere kleuren.
In het proloogverhaal verliest Melior al zijn spaarcenten
door gekelderde aandelen. Zijn vriendin moet 'm niet meer
en hij raakt aan lager wal. In het hoofdverhaal De Muurschilder
laat hij zich noodgedwongen voor de kar spannen voor
een betaalde klus. In opdracht van galeriehouder Voskamp reist
hij naar Berlijn om schilderijen op te halen. Toen stond de
Berlijnse Muur er nog en dienen de schilderijen met een trucje
over de muur te komen. Dat hier een luchtje aan hangt, is
wel duidelijk nadat er bij Voskamp een lijk werd aangetroffen.
Voor Melior start een avontuur vol obstakels en gevaren.
Aansluitend staan twee kortverhalen die niets met Melior te
maken hebben, maar op zichzelf staan. In het eerste wil een
loser er een eind aan maken door zich voor de trein te werpen,
in het tweede gelooft een andere loser dat hij het grote lot
heeft gewonnen nog voor de winnaar is bekendgemaakt. Ook Meliors
situatie is weinig benijdenswaardig, maar hij is wel iemand
die weigert bij de pakken neer te zitten en tot actie overgaat,
precies het soort held dat uit het juiste hout is gesneden.
Hij is zo'n beetje de gewonemensenversie van Ray Banana die
Ted Benoit eind jaren 1970 creëerde
en in een gelijkaardige tekenstijl uitwerkte.
Vervoorts klare lijn-aanpak was modieus in de jaren 1980.
Vandaag oogt het tijdloos omdat deze tekenstijl nog steeds
aanslaat en goed werkt. In zijn minimalisme is het net rijk
genoeg en Vervoort kent de kunst om dat te beheersen. Niet
alle prenten, gezichten en houdingen overtuigen compleet,
maar het talent staat buiten kijf. Op de laatste pagina's
staan enkele losse illustraties gebundeld die een nog betere
indruk geven van zijn toepassingen van de klare lijn |
DAVID STEENHUYSE --- mei 2019 |
|