|
KLIK
voor andere strips van
Eric Heuvel |
|
|
DE MEIMOORDEN: 1940-1948
Eric
Heuvel + Jacques Post
Uitgeverij Personalia | 80 p. | € 8,95 (SC) •
€ 19,99 (HC) |
Tuig
van Laban |
In
mei 1940, kort voor de Duitse inval, wordt in Rotterdam Henks
vader, een taxichauffeur, vermoord door een klant. Even later
blaast die laatste zijn eigen huis op, met de Joodse vluchtelingen
erin. In 1948 onderzoekt een enquêtecommissie de zaak.
Henk, inmiddels politieman, legt de schimmige rol van een
van de commissieleden bloot.
De plot is nog heel wat ingewikkelder — met spionage,
mensensmokkel en diamantentoestanden — maar ten behoeve
van de leesbaarheid iets eenvoudiger gemaakt dan de oorspronkelijke
roman. Die thriller uit begin jaren 1980 is de meest succesvolle
pennenvrucht van Meulenhoff-uitgever Jacques
Post, die het "een jongensboek voor volwassenen"
noemt. De Rotterdammer kon ruimschoots putten uit familieverhalen
over het bombardement op zijn stad: "De oorlog kwam op
elke familiebijeenkomst ter sprake. Mijn grootvader riep bij
herhaling: 'Prima, al die oude troep was in een keer opgeruimd'.
Hij was melkboer en kon nu met zijn paard en wagen door heel
brede straten." Post, initiatiefnemer van de Gouden Strop
en parttime stripscenarist, onder meer voor Cary Brugmans
De Partners, kwam via Martin Lodewijk
— ook Rotterdammer en volgens Post "de vader én
de moeder van de Nederlandse strip" — in contact
met Eric Heuvel (January Jones)
voor een verstripping van zijn roman.
Heuvel is dan wel geen Rotterdammer, maar heeft de nodige
ervaring met oorlogsstrips: onder andere De Ontdekking,
De Zoektocht (goed voor een Eisner Award-nominatie)
en het kortverhaal Frontstad Rotterdam. Het zal niet
verbazen dat het moordende bombardement op Rotterdam het decor
is voor het verhaal. De opbouw naar en het verloop van deze
dwingende Duitse manier om de Nederlanders tot capitulatie
te bewegen, hebben niet rechtstreeks met het verhaal te maken,
maar worden er wel doorheen geweven. Tot in de anekdotische
details, bijvoorbeeld wanneer een Duitse bevelhebber aan een
Nederlandse kapitein opmerkt dat de bombardementen toch wat
overdreven zijn. Dit soort historische context haalt de vaart
wel uit de strip en had wat beperkter mogen zijn.
Je voelt wel dat Eric Heuvel zich als een klare-lijnvis in
het oorlogswater voelt. Zijn tekeningen van zowel personages
als het vooroorlogse Rotterdam zijn met zorg neergezet, de
inkleuring is zeer sterk en er zit tempo in het verhaal. De
wissels tussen 1940 en 1948 zitten goed in elkaar. De hoofdpersonages
zijn geloofwaardig, de couleur locale authentiek, tot in het
taalgebruik toe. Wat jammer toch dat scheldwoorden als "Labanstuig",
"gannef" en zelfs "aardappel", net zoals
de oude stadskern van Rotterdam, nooit de oorlog overleefd
hebben. |
KOEN DRIESSENS --- mei 2019 |
|