|
DEEL
2 VAN VIJFDELIGE CONCEPTREEKS |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Olivier Peru |
|
|
MEDICI'S 2
Lorenzo Il Magnifico: Van Vader op Zoon
Eduard
Torrents + Olivier Peru
Daedalus | 56 p. | € 17,95 (HC), de SC verschijnt later |
Stempel |
In
januari en februari van dit jaar konden we op één
genieten van het tweede seizoen van de televisieserie
Medici: Masters of Florence. In dat tweede seizoen werd
het leven van Lorenzo de' Medici belicht
en laat die nu net ook het onderwerp zijn in het tweede deel
van de vijfdelige stripreeks Medici's van Olivier
Peru.
Wie de televisiereeks heeft gezien, zal af en toe de wenkbrauwen
fronsen bij het lezen van dit verhaal. Terwijl op het scherm
Lorenzo wordt afgeschilderd als een intelligente jongeman
die weet wat hij wil, wordt hij in de stripreeks opgevoerd
als een jeugdige blaag die zichzelf overschat in blind zelfvertrouwen.
Net als de televisie-Lorenzo is hij wel heel doortastend als
het moet, maar aan bijvoorbeeld de relatie met de de' Pazzi's,
die uitgebreid aan bod komt in de tv-serie, wordt in de strip
weinig aandacht besteed. Toch blijken de de' Pazzi's in het
leven van Lorenzo een belangrijke rol gespeeld te hebben,
want zij zijn medeverantwoordelijk voor de aanslag op zijn
leven en de moord op zijn broer.
Op dat punt stopt de televisieserie en gaat de strip over
Lorenzo verder tot aan zijn dood in het jaar dat elk kind
kent als het jaar waarin Christoffel Columbus
Amerika ontdekte. Hiermee komen we ook bij een heikel punt
over deze verstripte versie van het leven van de de' Medici-telg.
Peru had misschien net als de makers van de televisiereeks
het leven van deze man over twee albums verspreid in plaats
van zijn hele verhaal absoluut op de 56 pagina's van deze
strip te proppen. Peru is een fantastische verteller, maar
zijn teksten zorgen ervoor dat de grote tekstblokken de tekeningen
naar de achtergrond duwen. Daarbij moet je bijna ook nog een
vergrootglas gebruiken om ze te kunnen lezen.
Om zijn reeks sneller te kunnen uitbrengen (in het Frans verschenen
de vijf albums in iets langer dan een jaar), laat Peru zijn
reeks door vijf verschillende tekenaars in beelden omzetten.
Het helpt ook om elke geportretteerde telg uit het bankiers-
en kunstmecenasgeslacht op een andere manier te portretteren.
Zo was Lorenzo de mecenas van heel wat beroemde Italiaanse
kunstenaars zoals Sandro Botticelli en
Leonardo da Vinci. Met de keuze voor verschillende
tekenaars lijken de gekozen tekenaars hun tekeningen te richten
op de gangbare schilderkunst uit de periode waarin de verhalen
zich afspelen.
In deel 1, Cosimo, waren de tekeningen sober en donker.
Nu krijgen we meer helderheid in de illustraties te zien.
Eduard Torrents weet zich aan te passen aan
de lange verhaallijnen van de scenarist, hoewel het soms duidelijk
is dat hij het er niet altijd makkelijk mee heeft om zijn
tekeningen tot hun recht te laten komen in die overrompeling
van schrijfsels. Gelukkig laat Peru bij momenten ook ruimte
aan zijn tekenaar om zichzelf in de kijker te tekenen met
grotere beelden. Dan blijkt toch dat Torrents deels zijn stempel
kan drukken op het geheel.
We kunnen besluiten dat ook dit tweede deel van Medici
vooral een leesstrip is geworden waarin het historisch verhaal
van de Florentijnse familie centraal staat en de tekeningen
het verhaal alleen maar versterken. Net als zijn voorganger
ben je even zoet om de grote tekstbrokken te doorworstelen,
maar je steekt er wel heel wat van op. |
PETER ROTTHIER --- februari 2019 |
|