|
LOUISIANA 1
De Kleur van het Bloed
Gontran
Toussaint + Léa Chrétien
Dargaud | 56 p. | € 7,95 (SC) |
Katoenveldstrip |
Elk
verhaal is al verteld. En zeker dat van de strip Lousiana.
Als we het hebben over de gelijknamige Zuidelijke staat, aan
de vooravond van de Amerikaanse Burgeroorlog, denk je ongetwijfeld
aan katoenvelden, slavernij, racisme, trots, Creoolse kolonisten
en meer van dattum. Je hebt het volledig juist. Louisiana
pakt uit met een grote raamvertelling van Joséphine,
een blanke oma die vertelt hoe ze haar jeugd heeft beleefd.
De dochter van de Franse aristocratische plantage-eigenaar
was de verpersoonlijking van onze huidige waarden en normen.
Ze was toen de vriendin van een jonge, zwarte slavin, tot
ergernis van haar hardvochtige broer en vader die slaven als
puur werkmateriaal zagen. Haar moeder zit ook tussen hamer
en aambeeld. Met de moed der wanhoop probeert ze de paternalistische
omgeving te veranderen, maar het is een even hopeloze strijd
als deze die de slaven voeren. Als de slavinnen Maly en Samba,
de verkrachtingen door vader en zoon beu, de plantage ontvluchten,
gaan de poppen helemaal aan het dansen. Welkom in Louisiana.
Op de feministische toets na verrast Louisiana helemaal
niet. De Franse scenariste Léa Chrétien
koos er zelfs voor om te polariseren. Alle mannen zijn chauvinistische
zwijnen die zuipen, domineren en hun macht misbruiken. Ze
zijn het ultieme kwaad. De vrouwen zijn de stille, deugdzame
krachten die enkel ingrijpen als de mannen het te gortig maken.
Door de reeks de titel te geven van een hele staat, wordt
dit gedrag bovendien geëxtrapoleerd naar een heel land.
Echt eigentijds is deze insteek toch niet. Ach, je kan deze
strip veel verwijten, maar het vlot geschreven verhaal pakt
ons wel. De opeenvolging van kleinere en grotere drama's stuwt
ons moeiteloos naar een grote climax. En plots is het eerste
deel afgelopen en snakken we toch naar meer. Vertellen kan
ze!
De tekenstijl van Gontran Toussaint is al
even klassiek, maar de jonge Namenaar beheerst het vak. Hij
toont zich als een ware volgeling van Ralph Meyer
(Undertaker) en vooral Steve Cuzor,
die vorig jaar scoorde met het thematisch verwante Een
Ster van Zwart Katoen. Toussaint is echt wel een naam
om in de gaten te houden. Op het eind van dit eerste deel
van de trilogie verrast hij ons helemaal door een intense
voodooscène in een schaakbordpatroon te duwen. Geweldig
gevonden én prachtig in beeld gebracht. Dat belooft
voor de verdere delen.
Louisiana geeft je alles wat je verwacht van een
katoenveldstrip. |
WOUTER PORTEMAN --- oktober 2019 |
|
|