|
KLIK
voor andere strips van
Olivier Pont |
|
|
LOSSE EINDJES
Olivier
Pont
Dargaud | 128 p. | € 24,95 (HC) |
Verborgen
camera |
Eén
steelse blik. Meer is er niet nodig om het leven van de schuchtere
Thibault totaal overhoop te gooien. In een volgepakt metrostel
valt de blik van de iets te stevig in zijn vel zittende jongen
plots op de ranke halslijn van de knappe medereizigster. Het
zweet breekt hem uit. Wanneer ze onverwachts terugkijkt, slaat
zijn hart over. Aan de volgende halte stapt ze uit. Het is
nu of nooit. Thibault wurmt zich door de massa en gooit zich
nog net uit de metro. Helaas. Helaas botst hij hierdoor met
volle geweld op de flamboyante Jeannette. Ze vloekt het hele
metrostation bij elkaar. De zak met kattenkorrels voor de
vriendin voor haar oma is helemaal gescheurd. Godver, en die
dingen wegen al zoveel. De verbouwereerde Thibault helpt haar
berouwvol om die zak te dragen tot bij het omaatje. Ondertussen
krijgt Jeannette een telefoontje van haar toekomstige ex waarom
ze dat triootje gisteren niet zo tof vond.
Ooit
vroegen we aan Grzegorz Rosinski of het gemakkelijk
is om je te blijven motiveren als je een scenario ontvangt
dat misschien iets meer doorsnee is dan je gewoon bent. Zijn
reactie kunnen we ons na al die jaren nog steeds voor de geest
halen. We hebben die vraag nooit meer durven stellen. Nochtans
is ze legitiem. Hoewel de scenario's van Olivier Ponts
vorige strips (Ontboezemingen, Over de Grenzen
van de Tijd...) meer dan uitstekend waren, worstelt hij
toch met de voorspelbaarheid van het afronden van een verhaal.
Hij besloot zichzelf te verrassen. Het einde van het verhaal
moest terug te brengen zijn naar een ons onbekend, Frans wiegeliedje,
1 2 3 petits chats. Al de rest lag open. Elke dag
zou hij schrijven en tekenen. Elke dag zou hij wel zien waar
het verhaal hem zou brengen. Op het einde zou hij wel de losse
eindjes oprapen, samenvoegen en netjes afleveren.
Helemaal nieuw is het concept niet, maar je kan niet zeggen
dat we er fan van zijn. Het levert te vaak te ééndimensionale,
puur chronologisch opgebouwde strips op zoals we nog kennen
uit de tijd van vergane dagbladverschijnselen als Nero.
Het is leuk om de spanning van de dag en de actualiteit te
voelen, maar even vaak merk dat je dat de verhalen eindigen
met te veel tekst, een afgehaspeld slot of een voortijdige
lozing van de plot. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Losse
Eindjes is er gelukkig zo een van. Net zoals in de filmreeks
The Hangover laat Olivier Pont zijn hoofdfiguur binnen
één lange dag en nacht het ene straffe verhaal
na het andere meemaken. Het is zo'n ongelofelijke en ongeloofwaardige
dag, boordevol deus ex machina's, dat je je afvraagt waarom
die brave jongen niet meermaals rondkijkt of hij niet gefilmd
wordt voor een verborgen cameraprogramma. En toch werkt het.
De situaties zijn grotesk, grappig en uiteindelijk past alles
netjes in elkaar. Aan de tekeningen zie je dat Pont zich effectief
geamuseerd heeft. Nu eens leunt hij bij het overdreven karikaturale
van Spoon & White. Dan weer refereert hij naar
Aristokatten die uitkijken over de Parijse daken. Of waan
je je in doldwaze Franse actiefilm genre Taxi. Alles
kan en mocht, en uiteindelijk past de puzzel.
Het concept van Losse Eindjes startte als pure zelfbevrediging,
maar voor één keer genoten we er mee van. Fijn
pretentieloos stripje. |
WOUTER PORTEMAN --- mei 2019 |
|