|
KLIK
voor andere strips van
Emmanuel Civiello
KLIK
voor andere strips van
Jérôme Charyn |
|
|
KROMNEUS
Emmanuel
Civiello + Jérôme Charyn / Hélène
Herbeau
Daedalus | 88 p. | € 24,95 (HC) |
Heroic
fantasy met een historisch tintje |
Deze
Kromneus is een one-shot dat je voortdurend op het
verkeerde been zet. Als je de cover niet al te nauwkeurig
bekijkt, zou je denken dat het een deeltje is uit die Praehistoriae-collectie
van uitgeverij Daedalus, tot je op de achtergrond
strijdbijlen, schilden en vaandels ontwaart en je moet opmerken
dat je toch ergens in de middeleeuwen beland bent. Kromneus
blijkt de geuzennaam van ene Willem de Hebreeër, een
van de krijgsheren van Karel de Grote. Voor zover we hebben
kunnen nagaan, heeft scenarist en gelauwerd romancier Jérôme
Charyn een origineel middeleeuws heldenepos willen
schrijven, zo eentje waarvan je moet stellen dat elke gelijkenis
met bestaande personen of gebeurtenissen op louter toeval
berust en waarin hij zich nogal wat historische vrijheden
veroorlooft. Dit verwijt kreeg hij ook al voor zijn roman
The Secret Life of Emily Dickinson, waarin hij de
bekende dichteres een leven toedichtte dat niet echt strookte
met de werkelijkheid.
Deze Kromneus staat bol van zwaardgevechten, niet
zo hoofse liefdesperikelen en gekonkel allerhande, zodat je
de draad van het nauwkeurig geweven wandtapijt wel eens dreigt
kwijt te geraken. Vooral de bruuske overgangen tussen de verschillende
hoofdstukken deden onze wenkbrauwen weleens de hoogte ingaan
en verplichtten ons om enkele bladzijden terug te gaan om
te zien of we niet ergens iets gemist hadden. Misschien had
Hélène Herbeau, die het scenario
stripklaar maakte, toch best enkele extra pagina's toegevoegd
om de vele plotwendingen beter te kanaliseren.
Tekenaar Emmanuel Civiello is iemand die
het experiment niet schuwt. De laatste jaren heeft hij zich
toegelegd op het maken van schilderijen en ook hier zijn heel
wat pagina's als dusdanig opgevat. Zo zie je bijvoorbeeld
in de grotere scènes het doek nog door de pagina's
priemen. Door deze manier van tekenen — je ziet nergens
de zwarte inktlijnen, hij schildert blijkbaar direct op de
potloodschets — oogt het allemaal nogal overladen. Sommige
overzichtspagina's zijn zo echte pareltjes, maar bij de kleinere
prentjes krijgen we een overdaad aan dramatiek voor de kiezen.
Persoonlijk vinden we die stijl dan ook beter passen bij zijn
fantasyverhalen à la Korrigans dan bij zo'n
semi-historische vertelling. Opvallend is ook dat de kokkerd
van het hoofdpersonage — die toch de naam aan het album
geeft — haast nergens in zijaanzicht in beeld komt.
Het staat buiten kijf dat deze Kromneus een prestigieus
album is, zowel qua scenario als qua tekeningen, maar wij
misten net dat beetje peper dat van een doorsnee strip een
topstrip weet te maken. |
MARIO STABEL --- april 2019 |
|