De Koningskeuze
COMPLEET VERHAAL
De Koningskeuze
KLIK
voor andere strips van
Jean-Claude Bartoll
DE KONINGSKEUZE
Aurélien Morinière + Jean-Claude Bartoll
Dark Dragon Books | 112 p. | € 24,95 (HC)
Smeuïge geruchten
De Koningskeuze is gesitueerd in het jaar 1936 toen Edward VIII zijn vader George V moest opvolgen als koning van het Verenigd Koninkrijk. Die overname ging in eigen familie en daarbuiten met enige ongerustheid gepaard, met name omdat hij een Amerikaanse minnares had die hem feilloos wist te manipuleren. Die vrouw, Wallis Simpson, was al twee keer gescheiden en nog steeds getrouwd terwijl ze aanpapte met Edward. We leren haar in deze strip kennen als een doortrapte verleidster die uit lust en liefde voor de Arische diplomaat Joachim von Ribbentrop, de latere minister van Buitenlandse Zaken onder Adolf Hitler, tot spionage overgaat voor het Duitse Reich. Ze deelt haar sympathieën voor het nationaal-socialisme met de makkelijk manipuleerbare Edward en in haar handen laat Edward zijn macht negatief gelden. Edwards goeie vriend Winston Churchill ziet het met lede ogen aan, maar ervaart dat veel edellieden en industriëlen liever voor Duitsland zouden kiezen dan Frankrijk mocht de oorlog losbreken. Edward zou nog in hetzelfde jaar aftreden om te kunnen trouwen met Wallis. Een andere beslissing had de loop van de Tweede Wereldoorlog misschien een andere wending kunnen geven. Edward werd nooit officieel tot koning gekroond, zijn stotterende broer George VI (je kent hem wellicht uit de uitstekende film The King's Speech) nam zijn taken van hem over.

Jean-Claude Bartoll baseerde zich voor deze vertelling op historische geruchten en die zijn altijd smeuïger dan de (mogelijke) werkelijkheid. Hij leidt het verhaal naar een belanghebbende spionagethriller waarbij Edwards Joodse huismeid Nadège ook een betekenisvol rolletje vervult. Dat is minder sterk uitgewerkt dan de relatie tussen Edward en Wallis en de nogal eenzijdige visie op hun persoonlijkheden, maar het helpt het verhaal stofferen door een andere kant te belichten, een kant waarbij Wallis meermaals door de mand valt.

Als tekenaar valt Aurélien Morinière ook meermaals door de mand. Te pas en te onpas gebruikt hij foto's die hij bewerkt om er de achtergronden mee te vullen. Vaak hebben die foto's redelijk extreme perspectieven en vervormingen door de camera waardoor Morinière in de val trapt door die vervormingen niet te compenseren. In een aantal gevallen lijken de decors zelfs gebaseerd op foto's van bolle spionagecamera's. En zo krijg je scheve gebouwen te zien of personages in onmogelijke ruimtes. Niet elke lezer zal daar op letten of het erg vinden. Het zij zo.

Los daarvan spreekt het verhaal voldoende aan om je te laten meeslepen, ondanks het saaie vooruitzicht op de eerste pagina's, die weliswaar snel overgaan tot de orde. Toen we deze strip aan het lezen waren op de trein en de kaartjesknipper geïnteresseerd vroeg waarover deze strip gaat, dekten we eerst een seksscène af met onze hand om daarna in het kort de kern van het verhaal te vertellen. Mochten we deze strip niet nodig gehad hebben voor deze bespreking dan hadden we De Koningskeuze vast aan hem kunnen verkopen, want hij vond het boeiend.
DAVID STEENHUYSE --- oktober 2019