|
KLIK
voor andere strips van
Jean-Claude Bartoll |
|
|
DE KONINGSKEUZE
Aurélien
Morinière + Jean-Claude Bartoll
Dark Dragon Books | 112 p. | € 24,95 (HC) |
Smeuïge
geruchten |
De
Koningskeuze is gesitueerd in het jaar 1936 toen Edward
VIII zijn vader George V moest opvolgen als koning van het
Verenigd Koninkrijk. Die overname ging in eigen familie en
daarbuiten met enige ongerustheid gepaard, met name omdat
hij een Amerikaanse minnares had die hem feilloos wist te
manipuleren. Die vrouw, Wallis Simpson, was al twee keer gescheiden
en nog steeds getrouwd terwijl ze aanpapte met Edward. We
leren haar in deze strip kennen als een doortrapte verleidster
die uit lust en liefde voor de Arische diplomaat Joachim von
Ribbentrop, de latere minister van Buitenlandse Zaken onder
Adolf Hitler, tot spionage overgaat voor het Duitse Reich. Ze deelt haar sympathieën
voor het nationaal-socialisme met de makkelijk manipuleerbare Edward en in haar handen
laat Edward zijn macht negatief gelden. Edwards goeie vriend Winston Churchill
ziet het met lede ogen aan, maar ervaart dat veel edellieden
en industriëlen liever voor Duitsland zouden kiezen dan
Frankrijk mocht de oorlog losbreken. Edward zou nog in hetzelfde
jaar aftreden om te kunnen trouwen met Wallis. Een andere
beslissing had de loop van de Tweede Wereldoorlog misschien
een andere wending kunnen geven. Edward werd nooit officieel
tot koning gekroond, zijn stotterende broer George VI (je
kent hem wellicht uit de uitstekende film The King's Speech)
nam zijn taken van hem over.
Jean-Claude Bartoll baseerde zich voor deze
vertelling op historische geruchten en die zijn altijd smeuïger
dan de (mogelijke) werkelijkheid. Hij leidt het verhaal naar
een belanghebbende spionagethriller waarbij Edwards Joodse
huismeid Nadège ook een betekenisvol rolletje vervult.
Dat is minder sterk uitgewerkt dan de relatie tussen Edward
en Wallis en de nogal eenzijdige visie op hun persoonlijkheden,
maar het helpt het verhaal stofferen door een andere kant
te belichten, een kant waarbij Wallis meermaals door de mand
valt.
Als tekenaar valt Aurélien Morinière
ook meermaals door de mand. Te pas en te onpas gebruikt hij
foto's die hij bewerkt om er de achtergronden mee te vullen.
Vaak hebben die foto's redelijk extreme perspectieven en vervormingen
door de camera waardoor Morinière in de val trapt door
die vervormingen niet te compenseren. In een aantal gevallen
lijken de decors zelfs gebaseerd op foto's van bolle spionagecamera's.
En zo krijg je scheve gebouwen te zien of personages in onmogelijke
ruimtes. Niet elke lezer zal daar op letten of het erg vinden.
Het zij zo.
Los daarvan spreekt het verhaal voldoende aan om je te laten
meeslepen, ondanks het saaie vooruitzicht op de eerste pagina's,
die weliswaar snel overgaan tot de orde. Toen we deze strip
aan het lezen waren op de trein en de kaartjesknipper geïnteresseerd
vroeg waarover deze strip gaat, dekten we eerst een seksscène
af met onze hand om daarna in het kort de kern van het verhaal
te vertellen. Mochten we deze strip niet nodig gehad hebben
voor deze bespreking dan hadden we De Koningskeuze
vast aan hem kunnen verkopen, want hij vond het boeiend. |
DAVID STEENHUYSE --- oktober 2019 |
|