|
DEEL
1 EN 2 VAN VIJFDELIGE REEKS |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Vincenzo Cucca
KLIK
voor andere strips van
Denis-Pierre Filippi |
|
|
KOLONISATIE 1-2
1. Schipbreukelingen in de Ruimte - 2. In Nood
Vincenzo
Cucca + Denis-Pierre Filippi
Dark Dragon Books | 48 p. | € 8,95 (SC) |
Pretentieloze
sf |
2100.
Duizenden kolonisten stappen in gigantische ruimteschepen
om hun heil te zoeken op andere, onbekende planeten. Hun reis
duurt vandaag al een dikke honderdtwintig jaar. Al die tijd
zitten de kolonisten veilig in hun hibernatiekuipen terwijl
de besturingssystemen de planeten aftasten. Amper een paar
van die arken waren succesvol. De rest is verongelukt in meteorenregens
of zweeft nog in het heelal. Intussen is de tijd niet blijven
stilstaan. De aarde is in contact gekomen met het buitenaardse
Atil-ras en die vriendelijke aliens hebben de mens hun wormgattechnologie
uitgelegd. Sindsdien konden ook de menselijke ruimteschepen
grenzeloos reizen, los van de tijd. Het aardse regeringsagentschap
besloot een eskader in leven te roepen dat de gecrashte arken
moest bergen. Niet evident, want gespecialiseerde piratenbendes
plunderen volop de arken. De hibernatiekuipen zijn immers
hun gewicht in goud waard. Wie erin slaapt, kan zomaar naar
gelijk welke tijd en plaats wegdromen. De ideale drug. 2223.
Het ruimteschip van enkele jonge kadetten van het regeringsagentschap
komt aan bij een asteroïdenveld. Diep in het veld zweeft
een gestrande ark. Hun toelatingsproef bestaat erin om de
ark te doorzoeken. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want aan
boord is er beweging gesignaliseerd.
Het uitgangspunt van de sf-strip Kolonisatie mag
er wezen. In een oneindige wereld kan je de goeden, de kadetten,
tegen de slechten, de piraten, zonder beperkingen laten strijden.
Bovendien bieden de hibernatiekuipen je de kans om je helden
te katapulteren naar gelijke welke tijd en plaats. Dromen
zijn voor een keer geen bedrog. Met zo’n wijde waaier
aan mogelijkheden, kan je als scenarist de bal eigenlijk niet
misslaan. Toch las het eerste deel van Kolonisatie
wat stroef. Scenarist Denis-Pierre Filippi wou
te veel kwijt waardoor hij de gunfactor uit het oog verloor.
Meer nog: het kon ons geen bal schelen wat er met de helden
gebeurde. Eentje meer of minder. Pfff, we hadden er toch geen
band mee. Bovendien snapten we niet waarom honderdtwintig
jaar na datum ruimtepiraten nog steeds geïnteresseerd
zijn in die oude diepvriezers. Er moeten toch heus nieuwe
modellen zijn die hetzelfde kunnen als die ouderwetse brol?
En wat met de komst van de Atils? Wat is er gebeurd met de
aarde? Vragen, vragen, vragen,... en te weinig antwoorden.
In het tweede losstaande verhaal zit de plot veel logischer
in elkaar, en beginnen we te genieten van deze sf-actiestrip.
Er is een duidelijke én goede verhaallijn, opnieuw
gebaseerd op een andere gestrande ark. En ook een paar leden
van het interventieteam beginnen we al te mogen. Dat komt
wel goed. De tekeningen zijn iets speciaals. We schrokken
toen we de naam van de Italiaan Vicenza Cucca
googelden. Dat was dezelfde man die ons Pandamonia
en Hot Charlotte schonk! In het nagelnieuwe Kolonisatie
koos hij doelbewust voor een realistische jaren 1970-stijl.
De inkleuring maakt er helemaal een retro-sf-strip van genre
Gigantik, Arad of Tärhn van.
Best wel amusant.
Kolonisatie (niet te verwarren met het thematisch
verwante Conquests
dat ook deze maand verscheen) omarmt de klassieke sf. Het
kon Battlestar Galactica, Star Trek of een
andere sf-western zijn, maar het heet gewoon Kolonisatie.
Een duffe naam voor een brok pretentieloos leesplezier. |
WOUTER PORTEMAN --- november 2019 |
|