|
KLIK
voor andere strips van
François Bourgeon |
|
|
DE KINDEREN VAN DE WIND 7
Het Bloed van de Kersentijd 1
François
Bourgeon
Daedalus | 88 p. | € 24,95 (HC) |
Een
reliek uit de vorige eeuw |
Ergens
in de jaren 1980 en 1990 schreef François Bourgeon
stripgeschiedenis met De Gezellen van de Schemering,
De Cyclus van Cyann en vooral deze De Kinderen
van de Wind. Zijn realistische tekenstijl en zijn haast
maniakale drang naar perfectie wisten veel lezers aan de pagina's
te kluisteren. Door vaak een vrouwelijk personage tot protagonist
te bombarderen, was hij bovendien zijn tijd ver vooruit.
In de eerste vijfdelige cyclus van De Kinderen van de
Wind kaartte hij bij monde van de pittige Isabeau de
Marnaye onder meer de slavernij en de machtswellust van de
heersende klasse aan. Na vijfentwintig jaar verscheen er dan
een tweedelige cyclus die heel losjes verder borduurde op
het originele kwintet en een kleindochter van Isa aan het
woord liet. En weer tien jaar later verschuift hij in dit
nieuwe tweeluik de actie naar het Parijs van eind negentiende
eeuw.
De Bretoense Klervi dwaalt hopeloos rond in de straten van
de lichtstad totdat ze op weg gezet wordt door Clara en dokter
Lukaz, die het revolutionair-linkse gedachtegoed serieus genegen
zijn. Als de paden van beide dames elkaar enkele jaren later
opnieuw kruisen, ontstaat er een hechte vriendschap tussen
hen, een vriendschap die wel regelmatig op de proef zal gesteld
worden.
Alhoewel dit een fijne premisse is om een warm en herkenbaar
verhaal te vertellen, lijkt Bourgeon zich vooral te verliezen
in historische uitweidingen over de bouw van de Sacré-Cœur,
de Franse communards, de wereldtentoonstelling (mét
Eiffeltoren) van 1889, enzovoorts. Zo komt de nogal magere
basisplot over als een vehikel om Bourgeon volledig loos te
kunnen laten gaan in het schetsen van het negentiende-eeuwse
Parijs. Maar tekenen, dat kan de man! Zijn overzichtsplaten
en decors staan op een eenzaam niveau en voor zijn personages
baseert hij zich graag op bestaande figuren. Zo lijkt dokter
Lukaz wel heel erg op de Ierse acteur Gabriel Byrne
en toont Klervi nogal wat gelijkenissen met een actrice waarvan
de naam ons nu al enkele dagen niet te binnen wil schieten.*
Op zich vinden we het niet erg als een historische strip goed
gedocumenteerd is, maar als een auteur vier bladzijden noten
nodig heeft om alle Bretoense slang en historische
feitjes te duiden, is dat misschien wel iets te veel van het
goede. Bourgeon lijkt zich dan ook meer en meer vast te rijden
in zijn eigen perfectionisme en vergeet de omgevingsfactoren
ondergeschikt te maken aan een goed verhaal.
Voorlopig is het ons ook nog onduidelijk wat dit album nog
te maken heeft met de originele cyclus. Het feit dat de flaptekst
over Isa die uitgeverij 12bis gebruikte (nu
zit de reeks bij Daedalus) bij de vorige
zeven delen ook hier nog gehanteerd wordt, zet je helemaal
op het verkeerde been. Misschien dat het tweede deel ons nog
wat meer duidelijkheid verschaft, want nu blijven we lichtjes
verdwaasd achter...
*Een meet & greet met onze hoofdredacteur
(aangevuld met twee flessen absint) voor de lezer die ons
op het juiste spoor kan zetten! |
MARIO STABEL --- december 2019 |
|