Kaspar Hauser
COMPLEET VERHAAL
Kaspar Hauser
KLIK
voor andere strips van
Bart Proost


KLIK
voor andere strips van
Criva

KLIK

voor andere strips van
Verhast
KASPAR HAUSER
In het Oog van de Storm

Bart Proost / Criva + Verhast
Saga Uitgaven | 64 p. | € 19,99 (HC)
Kaspar, who the f**k is Kaspar!
Eind jaren 1970 liet een van de buurvrouwen zich door uitgeverij Lekturama overtuigen om de zestiendelige boekenreeks Grote Mysteries aan te schaffen. Of zij er zelf veel aan gehad heeft, weten we niet meer, maar wij liepen in elk geval regelmatig bij haar langs om een van de kunstleren banden mee naar ons eigen stulpje te nemen, geïntrigeerd als we waren door de populairwetenschappelijke aanpak van de auteurs. Veel is ons er uiteindelijk niet van bijgebleven: de avonturen van Mata Hari herinneren we ons nog, de fascinatie voor de Cottingley Fairies van Holmes-man Arthur Conan Doyle en... deze Kaspar Hauser. De bekende prent van Johann Georg Laminit konden we ons in elk geval na al die jaren nog zo voor de geest halen.

Hauser is dan ook een meeslepend enigma: de jongen duikt plots op in het Duitse Neurenberg, kan nauwelijks fatsoenlijk stappen, weet amper een paar woorden te stamelen en beweert dat hij heel wat jaren zat opgesloten in een cel van enkele vierkante meter groot. Hoewel hij zich relatief snel weet aan te passen aan het reguliere leven, zorgde zijn plotse dood er doorheen de jaren voor dat het raadsel nog een stuk groter werd. En zo groeide de geschiedenis van de jongeman doorheen de jaren uit tot een mysterie dat qua populariteit alleen Jack The Ripper en de Man met het IJzeren Masker moet laten voorgaan. In de loop van de jaren doken er heel wat fantastische verhalen op over de afkomst van Kaspar Hauser, het een al spectaculairder dan het ander. Niettemin kiezen scenarist Stijn Verhaeghe (Verhast) en tekenaar Bart Proost niet voor de obligate whodunitaanpak, maar brengen ze in zes serene hoofdstukjes de bekende levensfases van Kaspar Hauser in beeld. Doorheen het verhaal hebben ze zich weliswaar enkele dichterlijke vrijheden veroorloofd, maar het is fascinerend om te zien hoe ze de historie naar hun eigen goed gedocumenteerde hand hebben weten zetten.

Aanvankelijk was het blijkbaar niet de bedoeling dat de duistere vertelling ook ingekleurd werd, maar wij zijn maar al te blij dat de uitgever in de laatste fase Chris van Brussel (Criva) nog aan boord heeft gehesen. Zijn sfeervolle aquarellen verzachten de brute expressionistische tekeningen van Proost en zorgen voor de bezadigde toon die het verhaal nodig heeft.

Voor diegenen die geen buurvrouw met zestien Lekturama-delen hadden, eindigt het boekje met een beknopt dossier en een interview met de auteurs door onze eigenste Wouter Porteman. Maar ook na lezing bleven we met dezelfde vragen zitten als een goeie veertig jaar geleden. Als de auteurs zich dus geroepen voelen om in een tweede deel een aantal van de complottheorieën verder uit te werken, zouden we daar echt niet rouwig om zijn!
MARIO STABEL --- mei 2019