|
COMPLETE
VERHALEN
DEEL 3 EN 4 VAN TIENDELIGE REEKS |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Michel Blanc-Dumont
KLIK
voor andere strips van
Laurence Harlé |
|
|
JONATHAN CARTLAND 3-4
De Geest van Wah-Kee - 4. De Schat van de Spinnevrouw
Michel
Blanc-Dumont + Laurence Harlé
Sherpa | 56 p. | € 29,95 (HC) |
Werkelijke
kwaliteit |
Dik
anderhalf jaar na de eerste twee delen geeft Sherpa
de delen 3 en 4 uit van de wat in de vergetelheid verdwenen
westernreeks Jonathan Cartland. Deze albums op groter
formaat zijn nu wat dunner (56 in plaats van 64 pagina's)
omdat de stripverhalen zelf acht pagina's dunner zijn, maar
de grootste verandering is toch dat de delen 3 en 4 nu volledig
in kleur zijn. Je moet toegeven dat dit commerciëler
is en aan die oorspronkelijke inkleuring was ook niets verkeerd.
Beter zelfs: in de uitgave van Sherpa ogen de kleuren mooier
dan de albums uit 1979.
Intussen evolueerde ook de tekenstijl van Michel Blanc-Dumont
verder. Jonathan krijgt een vaste vorm van zijn hoofd
waar de tekenaar in de eerste delen nog zocht naar stijl en
zelfzekerheid. Ook de mate aan details is gestegen en het
gebruik van zwart-witcontrasten is veel sterker. We vestigen
ook graag je aandacht op prent 2 van pagina 8 en prent 2 van
pagina 39 in De Schat van de Spinnevrouw. Zo'n vogelperspectief
is erg moeilijk om correct te tekenen zonder dat je als lezer
het gevoel hebt dat er iets niet klopt. Dat gevoel heb je
in deze voorbeelden helemaal niet. Ook voor spannende bladindelingen
en het spelen met brede of hoge prenten legde Blanc-Dumont
veel variatie aan de dag. Zelfs na veertig jaar (!) blijft
deze reeks een schoolvoorbeeld van hoe je een vertelling grafisch
kan ondersteunen met pagina's die er niet saai uitzien.
Laurence Harlé op haar beurt koos
er dan weer voor om Jonathan grote beproevingen op te leggen.
In deel 2 liet ze hem zijn indiaanse vrouw en kind verliezen,
in De Geest van Wah-Kee wordt hij geplaagd door visioenen
van een dode, indiaanse tovenaar nadat hij verwikkeld raakte
in een vergeldingszaak waarbij enkele blanken om de beurt
het loodje leggen na hun verantwoordelijkheid voor de dood
van een zwarte knecht. Eigenlijk zit er iets anders achter
die reeks moorden. Jonathan wordt plots zelf beschuldigd van
de moorden. Hij wordt opgesloten en geholpen, maar ook verraden.
In deel 4, De Schat van de Spinnevrouw, is Jonathan
een haveloze klaploper op zoek naar werk en geld. Hij mag
een welgesteld man en zijn minachtende vrouw begeleiden op
een archeologische expeditie naar Arizona op zoek naar een
oud graf. Een vooraanstaande Engelse archeoloog vergezelt
hen. En — Jumpin! Jehosaphat nog aan toe! —
het wordt geen pleziertochtje. Een overstroming, weerspanninge
reisgezellen, bloeddorstige indianen (waarvan er een de vrouw
ontvoert) en gevaarlijke beesten maken er een gevaarlijke
expeditie van. Sommige dingen veranderen voorgoed. De climax
is een ware anticlimax voor Jonathan die zich achtereenvolgens
als een laffe wezel gedraagt en genadeloos wordt afgewezen.
Zijn verdere ondergang biedt nog stof voor de volgende delen
in de reeks.
In beide dossiers vertelt Michel Blanc-Dumont over zichzelf,
over zijn jeugd en zijn latere ontbolstering als striptekenaar
en de weloverwogen keuzes die hij daarbij maakt. Door de tekst
in één net te brede kolom te lay-outen en voor
een net te kleine lettergrootte te kiezen, is het op het randje
om de tekst vlot te kunnen lezen, maar voor de rest zijn de
bonuspagina's een keurige toevoeging met zeldzame illustraties
die deze albums verrijken. Van Sherpa weten we altijd dat
ze onze verwachtingen voor dergelijke uitgaven inlossen. Dit
is geen uitzondering.
Deze heruitgave hielp ons om Jonathan cartland te herontdekken
en veel hoger in te schatten dan vroeger. Werkelijke kwaliteit
slijt duidelijk niet. |
DAVID STEENHUYSE --- juni 2019 |
|