|
KLIK
voor andere strips van
Henri Reculé
KLIK
voor andere strips van
Stephen Desberg |
|
|
JACK WOLFGANG 3
Om de Liefde van een Panter
Henri
Reculé + Stephen Desberg
Dark Dragon Books | 64 p. | € 8,95 (SC) |
Hond.
James Hond |
Ze
vormen een mooi koppel. Een wolf en een panter. Stoer en lenig.
Hij is een CIA-agent, vermomd als culinair recensent. Zij
is een narcotica-agente. Of dat denkt hij. Maar wat is zij
echt? Wanneer Antoinette om drie uur 's nachts hun hotelkamer
in Krakau ontvlucht, besluit Jack Wolfgang zijn geliefde te
volgen. Het spoor leidt hem naar een statig herenhuis. De
panter klimt geruisloos een raam binnen. Wat later staat de
buurt op stelten. De industrieel en grootste weldoener van
elk dierenleed, Thomas Wabik, is zopas vermoord. Antoinette!
Zij was het! Voor de wolf het goed en wel beseft, is hij omsingeld
door de Poolse politie. Ze hebben de moordenaar.
Jack Wolfgang is een vernuftige thriller met een
geweldig uitgangspunt. Scenarist Stephen Desberg
borduurt gretig voort op de premise van zijn Het Stemgedrag
der Dieren, het beste album uit zijn iconische reeks
Kobe de Koe. In Jack Wolfgang gaat hij nog
iets verder. Hier hebben de intelligente dieren sinds de Bremer
stadsmuzikanten langzamerhand een autonome status gekregen,
onafhankelijk van de mens. In de eeuwen nadien werden meer
en meer diersoorten als intelligent gezien. Zo konden ze verder
studeren, hun spraakvermogen verder ontwikkelen en uiteindelijk
de maatschappelijke ladder beklimmen. Met de komst van het
geheime tofurecept Qwat worden carnivoren alle lust ontnomen
om nog vlees of vis te eten. Eindelijk is er volledige gelijkheid
tussen alle dieren. Ook de discriminatie met de mens neemt
af. Dieren hebben vandaag dezelfde rechten als de mens, maar
het spanningsveld blijft. Die rechten, de politieke correctheid
tegenover dieren en de natuurlijke voordelen van dieren ten
opzichte van mensen vormen de beladen achtergrond van de politiethriller
Jack Wolfgang. De wolf zelf is een coole, complexe
007 geworden die echt een stripreeks kan dragen. En dat Stephen
Desberg een verhaal kan schrijven, weten we al langer.
Toch ligt de reeks niet bovenaan onze leesstapel. Tekenaar
Henri Reculé, die enkele jaren terug
iedereen zwaar inpakte met zijn Cassio, heeft immers
de ondankbare taak om grafische bakens te verzetten. Reculé
koos ervoor om zijn dieren geen Disney-look zoals
Juanjo Guarnido (Blacksad) of Étienne
Willem (De Vleugels van de Aap) mee te geven.
Ook de beestenstijl van Frank Pé,
Benoît Sokal of Johan De Moor
liet hij links liggen. De Waalse Chileen leunt nog het meest
aan bij Hermanns Nick. Maar hij
kampt met hetzelfde probleem als Béatrice Tillier
in Het Maagdenbos: het is verdomd moeilijk om hond-
en katachtigen humane trekjes mee te geven zonder te vervallen
in het karikaturale. Dat losse strookt dan weer niet met de
James Hond-uitstraling die Wolfgang zich aanmeet om de gelijke
te zijn van de mensen. Hierdoor komen sommige scènes
wat houterig over. De dieren in de achtergrond zijn wel karikaturaler
getekend. En of ze nu een olifant, bloedhond of lama zijn,
hun look en bewegingen kunnen ons wel helemaal bekoren.
Jack Wolfgang is geen liefde op het eerste gezicht.
Het scenario is anders wel uitstekend en uiteindelijk klopt
het plaatje. En zo is deze vreemde eend in de bijt toch een
prima dierenstrip. |
WOUTER PORTEMAN --- december 2019 |
|