|
KLIK
voor andere strips van
Bernard Vrancken
KLIK
voor andere strips van
Stephen Desberg |
|
|
I.R.$ 20
De Beursdemonen
Bernard
Vrancken + Stephen Desberg
Le Lombard (Derde Stroming) | 48 p. | € 7,95 (SC) |
Wake-up
call |
De
Verenigde Staten van Amerika hebben een nieuwe president.
Zijn naam doet er niet toe, maar de man maakt er een punt
van om zijn land terug te geven aan de Amerikanen. Een van
zijn belangrijkste actiepunten is het herbekijken van de handelsverdragen
met China. Hun import moet zwaar belast worden ten voordele
van de eigen Amerikaanse productie. De Amerikaanse macht moet
gerespecteerd worden. Het volk juicht, maar de grote bedrijfsleiders
zetten zich scherp. Zij willen hun winsten veilig stellen.
Zo ook de multinational Channing Coorporation van Robert Max,
de vader van belastinginspecteur Larry B. Max. In alle luwte
heeft het bedrijf een afspraak met de overheid om illegaal
Chinese producten in te voeren om zo hun officieel verlies
te compenseren. De poppen gaan er aan het dansen als Larry
B. Max plots enkel forse aandeelhouders uitkoopt en zo de
absolute controle over het bedrijf verwerft. Vader Robert
en zijn machtige Chinese vennoot Jason Wang zijn in alle staten.
Ook de IRS begrijpt er niets van. Het was de taak van Larry
om zich rustig te infiltreren in de financiële dienst
om zo de machinaties bloot te leggen. Na intern onderzoek
komen ze erachter dat Larry zwaar financieel ondersteund werd
door de machtige, rechtsnationalistische econoom Carlyle Jakoff.
Het sein voor de Amerikaanse belastingdienst om hun nieuwe
bloedhond Matthew Cortez achter Larry B. Max te sturen. En
dan verplaatst Wang een schaakstuk dat niemand verwacht.
Er is iets met I.R.$. Het is zo'n serie waar je continu
over twijfelt. Onlangs herlazen we alle albums en de reeks
blijft meer dan overeind staan met enkele forse uitschieters.
Scenarist Stephen Desberg weet hoe je een
spannend verhaal vertelt en de economische inslag die elk
tweeluik beheerst, heeft de scherpte die een Largo Winch
soms mist. Na twintig jaar schort het de reeks echter nog
steeds aan twee zaken om echt hoge toppen te scheren. Ten
eerste zijn er naast Larry B. Max geen nevenpersonages, of
het is de weinig beklijvende vrouwelijke insteek van escortdames
Gloria en Kate. Op zich niet erg, Larry B. Max blijft intrigerend
genoeg om te beklijven. Het tweede nadeel is erger. Tekenaar
Bernard Vrancken wisselt prima getekende
albums af met de grootste bagger. Hij kan nochtans tekenen,
zoals hij bewees in Zwart Bloed. En hij kent de fijnste
trucjes van Photoshop zoals hij bewees in H.Ell.
Na het erbarmelijk gephotoshopte Kate's Hell was
het vorige deel grafisch weer op niveau, maar voor het twintigste
jubileumalbum heeft Vrancken er absoluut geen zin in. Het
begon meer dan aardig, maar na enkele bladzijden gaat het
grafisch pijlsnel achteruit. Het absolute dieptepunt is de
zwevende sigaret van pagina 26. Een schande voor de reeks.
Er is iets met I.R.$. We begrijpen de haat-liefde
niet van de auteurs. We begrijpen zeker de grafische nonchalance
niet. Nochtans heeft de reeks heel veel fans, met onszelf
op de eerste rij. Tijd om te herpakken, en jammer van dit
prima tweeluik. |
WOUTER PORTEMAN --- augustus 2019 |
|