Horacio van Alba 3
LAATSTE DEEL
Horacio van Alba 3
KLIK
voor andere strips van
Nicolas Siner


KLIK
voor andere strips van
Jérôme Le Gris
HORACIO VAN ALBA 3
Memoires van een Vesuviaanse

Nicolas Siner + Jérôme Le Gris
Daedalus | 64 p. | € 17,95 (HC)
Albastgoed
Nadat in het tweede deel de schellen van hoofdpersonage Horacio's ogen zijn gevallen en het aantal hoofdpersonen werd gedecimeerd, ziet het er in het begin van de derde en laatste aflevering niet goed uit voor de overlevenden van wat ooit de machtige Republiek van de Erekwesties was. Ze zitten vast in hun laatste bolwerk, dat van Castel Maggiore, en worden omsingeld door hun vijanden. De passieve Fransen aan de kant van de zee en de Rode Kardinaal, die straks paus hoopt te worden, in staat van beleg aan de kant van het land. Als Horacio's zoon Julius met zijn partizanen een mislukte aanslag op de kardinaal pleegt en ostentatief aan een kruis wordt vastgemaakt, wordt de situatie nog meer precair.

Ook voor deze reeks was de situatie op een bepaald ogenblik precair, na het failliet van de oorspronkelijke uitgeverij 12bis. Maar Glénat in het Frans en Daedalus in het Nederlands, onderkenden het potentieel van dit somber relaas en gooiden een reddingsboei. En gelukkig maar, want deze serie is steengoed. Wat zeggen we? Albastgoed! Scenarist Jérôme Le Gris, cineast van opleiding, schreef een filmisch en episch verhaal waarin Hollywood en een heerlijke ouderwetse mantel- en degenfilm nooit ver weg zijn. Zijn relatief complexe, maar solide, hiaatloze, structuur getuigt van veel maturiteit, evenals de charismatische personages wier karakters evolueren in de korte tijd dat we hen leren kennen. Zo is de vader-zoonrelatie aannemelijk echt en blijft ze tot het bittere einde beklijvend.

Ook de achtergrond waartegen alles zich afspeelt, doet behoorlijk realistisch aan. Je waant je soms echt in de nochtans fictieve en uchronistische republiek die zich ergens in het huidige Toscane zou bevinden. Daar draagt ook het tekenwerk van Nicolas Siner zeker toe bij. Zijn figuren zijn herkenbaar echt en hoewel hij er spaarzaam mee is, zit op sommige momenten zijn bladindeling boordevol heroïek en spektakel. De vergelijking met de Mathieu Lauffrays en andere Alex Alicen is voor de hand liggend, maar Siner is net iets te onhandig bij het in beeld brengen van de actie om echt hun evenknie te zijn. Geen oneer, want Siner was en is nog een debutant en heeft nog zeeën van tijd en ervaring voor zich. Jammer genoeg lijkt hij zich tegenwoordig eerder op het maken van covers en ander illustratiewerk te storten. Voor ons mag het gerust weer wat meer zijn.

Deze serie wordt, mede door het kaduke uitgeversparcours, schromelijk onderschat. Bovendien roept het duistere sfeertje nogal extreme reacties bij de volgers op: you love it or you hate it. Wij zijn bij de eersten en hebben ondanks de uitzichtloze toestand van de hoofdpersonages genoten van elk van de lange episodes in deze reeks. Het was dan ook met een zucht dat we samen met moeder-abdis Anna-Maria haar boek en het laatste deel van dit drieluik met een luide plof dichtklapten. Nog wat verrast, want hoewel de afwikkeling er vingerdik op lag, loopt het allemaal nog dramatischer dan we hadden verwacht, maar evenzeer diep onder de indruk. Als er een stripserie is — behalve de stripadaptatie zelf dan — die Game of Thrones benadert, dan is het deze wel.
PETER D'HERDT --- februari 2019

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: